Det svenska försvaret vill byta ut sina problemtyngda helikoptrar och köpa nya från USA. Men det kan bli en dyr historia för svenska skattebetalare.
Helikoptrar byts ut – kostar svenskarna 17 miljarder
Mest läst i kategorin
NH90 och Helikopter 14 kallas den europeiska helikoptermodellen som det svenska försvaret köpte in för 20 år sedan.
Det visade sig inte vara en helt lyckad affär för försvaret, som haft stora problem med helikoptrarna. De har varit dyra och dåligt fungerande. Dessutom har det varit så pass lång leveranstid på dem att hela leveransen ännu inte kommit fram.
Vill köpa nya från USA
Försvaret har fått nog och vill nu köpa nya helikoptrar, av modellen Black Hawk, från USA, rapporterar Svenska Dagbladet.
Den mer avancerade sjöversionen som används för att jaga ubåtar, kallad Seahaw, ingår i köpet.
Senaste nytt
Kan kosta oss 17 miljarder
För svenska skattebetalare kan köpet bli en dyr historia.
Enligt beräkningar från NH Industries, den europeiska företagsgrupp som utvecklat och producerar Helikopter 14, skulle ett inköp av nya helikoptrar kosta svenskarna 17 miljarder kronor.
Billigare att laga
NH Industries föreslår därför att försvaret i stället borde fixa till de 18 helikoptrar som de redan har.
Det alternativet skulle, enligt bolaget, kosta cirka 1,7 miljarder kronor.
“Vi är väldigt säkra på att om de håller fast vid NH90 kommer de att få ett system som verkligen fungerar. Och det för 10 procent av kostnaden som det skulle gå på att ersätta den nuvarande flottan med en annan modell, säger Axel Aloccio, vd för NH Industries.
NH Industries har skrivit brev till svenska politiker för att försöka få dem att gå emot militärens krav på att byta helikopter.
… Eller inte?
Brigadgeneral och tidigare ställföreträdande flygvapenchef, Anders Persson, har varit med och utrett vilka helikoptrar den svenska militären ska ha framöver.
Han menar att det prislappen för att laga de befintliga NH90-helikoptrarna skulle bli högre än vad NH Industries beräknat.
“Det krävs väldigt mycket pengar för att NH90-helikoptrarna ska bli operativa. Det räcker inte med 1,7 miljarder kronor utan det fordras betydligt mycket mer”, säger han till SvD.
Mycket strul med nuvarande helikoptrar
Enligt Ander Persson har det varit för mycket strul med helikoptermodellen: Leveranserna har varit långsamma, det har varit brist på delar och för få tekniker. Sammantaget har detta inneburit att helikoptrarna fått vara kvar på marken.
Det saknas också en viktig datalänk som gör att helikoptrarna inte kan kommunicera effektivt med andra militära system.
Med anledning av strulet hävdar det svenska försvaret att det är billigare att köpa nya helikoptrar än att fixa de gamla.
Läs även: 9 av 10: Många vill strida för Sverige
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.