Under sommaren dök online-försäljningen av golfklubbor. I stället ville vi köpa någonting helt annat – regnkläder.
Golfklubbor byttes mot regnkläder i sommar
Mest läst i kategorin
Näthandeln har alltid varit känslig för vädret – och nya siffror från Pricerunner visar att det regniga vädret styrt handeln även denna sommar.
Blötaste på länge
Den som hade hoppats på sol, bad, varma nätter och torra gräsmattor på semestern fick tänka om.
”Årets sommar bjöd på en av de blötaste avslutningarna på länge. Under början av augusti svepte ovädret Hans in över landet, som resulterade i såväl översvämningar som blixtnedslagsrekord”, skriver Pricerunner i ett pressmeddelande.
Det resulterade i att försäljningen på storsäljare som golfklubbor, fläktar och luftkonditionering danade.
I stället ökade försäljningen av regnkläder, regn- och vindmätare, liksom gummistövlar.
Paraplyer och regnkläder
Antalet klick på paraplyer steg exempelvis hela 116 procent under veckan 2-9 augusti, skriver Ehandel.se.
Den produkt som ökat mest i klick var en regnjacka från Tretorn. Även bland topp två, tre och fyra på Pricerunners lista fanns regnjackor av olika märken.
”Jämfört med samma månad i fjol har populariteten på regnrelaterade produkter gått upp i juli månad. Framför allt är det regnkläder som svenskarna klickat hem. Under första veckan i augusti fick regnbyxor 50 procent fler klick än under hela juli”, konstaterar Pricerunner.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.