Disney har ett par förlusttyngda år bakom sig med bland annat minskade biointäkter och ökad konkurrens på streamingmarknaden. Men vad är vägen framåt och hur ska företaget attrahera Generation Z?
Disneys dilemma: Hur attraherar vi Generation Z?
Mest läst i kategorin
Under det senaste året har Hollywoods äldre format — som bio och kabel-tv — visat sig förfalla snabbare än vad de nyare formaten växer. Biografbranschen har ännu inte återhämtat sig efter pandemin, och kanske kommer den aldrig att göra det. Dessutom är kabel-tv på utdöende.
Disney har fått sätta sina förhoppningar till streaming-publiken. Men experter menar nu att branschen är satt under press, och har nått en mättnad — det kommer att ske en minskning i utbudet av antalet streamingtjänster.
Disneys egen streamingtjänst Disney+, som lanserades 2019 i USA (2020 i Sverige), har hård konkurrens från Apple och Amazon, och förlorar motsvarande 10 miljarder kronor per kvartal. Sedan 2021, då sifforna för Disney+ var som bäst, har Disneys marknadsvärde sjunkit till hälften, rapporterar The Economist.
I november 2022 sparkade företaget sin vd Bob Chapek.
Bio — en bransch i kris
I början av pandemin tvingades biografer världen över stänga ned, vilket minskade de globala intäkterna med 19 procent från 2019.
Trots blockbuster-premiärer som “Avatar — The Way of Water”, var intäkterna under 2022 endast 65 procent av branschens forna glansdagar före pandemin. Biobesöken minskar över hela världen och biografer tvingas stänga ner.
Delvis beror de minskade intäkterna på att Disneys blockbuster-satsning “Avengers: Endgame” gick riktigt dåligt när den visades på bio i Kina. Kinas regering har dessutom blivit mer restriktiva när det gäller filmer från väst.
En oviss framtid
Disney, som ständigt arbetat med olika format — från film, till nöjesparker och merchandising — behöver bredda sin kreativa horisont för att fortsätta att vara aktuella, skriver The Economist.
“Disney behöver förstå vilken bred affärsverksamhet de har. De bygger världar och karaktärer, inte bara filmer”, säger en före detta chef inom Disney till The Economist.
Enligt konsultbyrån Deloitte, brukar äldre generationer i USA ange tv som sin favoritsysselsättning i hemmet, till skillnad från Generation Z (personer under 25) som rankar tv på sista plats. Deras främsta hobby är videospel.
Idag äger spelutvecklare som Electronic Arts rätten att producera Disneys videospel. Andra streamingaktörer, som Netflix och Apple, erbjuder spelprenumerationer via sina tjänster — och här ligger Disney i lä. Kanske är det vägen framåt för att locka framtidens publik?
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.