Tycker du det har blivit trångt att parkera på Ikea? Inte konstigt. Din bil har blivit mycket större än den bil parkeringsrutan är ritad efter.
Därför är det så svårt att parkera
Mest läst i kategorin
Ford Anglia, SAAB 93, Austin A40, Renault 4CV, Volkswagen typ 1 eller Volvo PV. Alla är de folkbilar från förr. De bilar som såg till att sätta Europa på rull igen efter andra världskrigets slut 1945.
Känner du inte till dem? Googla upp vilken som helst av dem och läs på. Framför allt kan du titta närmare på bilarnas dimensioner och jämföra dem med din nya Audis längd och bredd i registreringspappret.
Du kommer upptäcka att det skiljer en hel del mellan dåtidens folkbilar och de bilar som dagens fabriker spottar ur sig, och att skillnaden dem emellan nu håller på att bli ett konkret bekymmer för stadsplanerare och arkitekter.
Det räcker att backa bandet till år 2000.
Sedan dess har volymen på en vanlig familjebil ökat med 15 procent. Går du vidare till 1960, torde bilparken ha svällt någonstans runt 30 procent till i dag.
Feldimensionerat samhälle
Då stora delar av samhället i dag fortfarande är dimensionerat efter hur stor en bil var för 50 år sedan, har detta nu resulterat i konkreta samhällsproblem.
Att dagens bilpark har vuxit ur parkeringsrutorna på stormarknaden, är ett tecken. Större problem blir det inne i städerna där gator och annan samhällsstruktur också är dimensionerad efter den gamla bilparken.
Moderna bilar får det inte bara trångt att parkera. De har redan svårighet att mötas på de trängre innerstadsgatorna.
En brittisk undersökning visar att 161 bilmodeller på nybilsmarknaden 2023, var större än standardmåtten för en vanlig parkeringsplats. 27 av dem, var så stora att de inte skulle gå att parkera bredvid varandra och sedan kunna gå ur dem.
Trenden mot allt större bilar påverkar inte bara vardagstrafiken.
Med större och tyngre bilar, blir det också större utsläpp, vilket direkt motverkar de uppsatta klimatmålen.
Senaste nytt
Bättre med el?
Elbil, säger du då?
Det är bara ett delsvar på frågan. 55 procent av alla nya elbilar är att betrakta son suvar. Stora bilar som behöver ha mycket batterikraft för att ta sig framåt.
Stort batteribehov skapar tunga bilar, vilket har märkts i krock-statistiken. Batterifyllda stora bilar blir som projektiler vid en krock, vilket Euro NCap larmat om under de senare åren.
Allt detta kokas ned i en spiral där framtidens samhälle måste anpassas efter den nya fysiska trafiksituationen som en växande bilpark innebär.
Och då har vi inte ens börjat räkna på skillnaden i den totala miljöpåverkan mellan en Volvo PV och en ny el-suv.
De siffrorna kommer handla så mycket mer om enkel bränsleförbrukning. Ska bli spännande att se när någon vågar räkna.
Läs mer:
Om hur vi ska möta framtidens trafiksituation
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.