Dagens PS

Årets julklapp: En värmande kram i produktformat

Årets julklapp är något som värmer och visar omtanke
Årets julklapp är något som värmer och visar omtanke. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 nov. 2022Publicerad: 17 nov. 2022

Handelns utredningsinstitut har för 35:e gången utsett årets julklapp, i år blev det något du inte alltid kan köpa i vanliga butiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Årets julklapp har varit allt från bakmaskinen 1988, till mobiltelefonen 1994, DVD-spelaren år 2000, råsaftcentrifugen 2013 och evenemangsbiljetten 2021.

Orolig omvärld och ökande inflation

I år har Handelns utredningsinstitut, HUI, utsett det hemstickade plagget till årets julklapp.

“Vi lever i en orolig omvärld. Kriget i Ukraina har orsakat stigande inflation och ökade energipriser. Samtidigt ser vi ett nyväckt intresse för hantverk”, skriver HUI.

Därför har det hemstickade plagget blivit årets julklapp 2022.

ANNONS

Senaste nytt

En klapp som visar omtanke

“Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen”, säger HUI:s vd Emma Hernell i ett pressmeddelande.

Årets julklapp utses med utgångspunkt i rådande samhällstrender och våra aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

  • Den ska representera den tid vi lever i.
  • Den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
  • Den ska ha ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
ANNONS

 

Kan värma när vi sänker värmen

Nu går vi in i en tid när vi på grund av den rådande energikrisen kanske måste sänka värmen i våra hus. Det finns också en generell oro över hur framtiden kommer te sig.

“Vi ser att intresset för hantverk och stickning har gått upp den senaste tiden. Många har fått vidta åtgärder som att sänka värmen i sina hem”, säger Emma Wähl, analytiker på HUI, till TV4.

HUI menar att det hemstickade plagget representerar en värmande kram i produktformat som vi kan ge bort för att visa omtanke, samtidigt som det värmer den som får det.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så har reklam hjälpt till att skapa vår jul

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS