I Stockholms tunnelbana annonserar droginformation.nu – som tidigare anklagats för att vara en frontorganisation för scientologerna, en nyreligiös rörelse som av kritiker beskrivs som en sekt. “Det är förståeligt att man kan reagera på att det är scientologirörelsen som är avsändare”, svarar Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm i ett mejl till Dagens PS.
Annonserar en ökänd sekt i Stockholms tunnelbana?
Mest läst i kategorin
I tunnelbanan och på pendeltågen i Stockholm finns just nu en annonskampanj som har orden “OROLIG?” och “DROGER?” i stora röda bokstäver. Där emellan står i vita versaler “hur ska jag prata med mitt barn om”, och följer gör uppmaningen “skaffa information” med en stor QR-kod, samt en länk till avsändaren droginformation.nu/barn.
Bakom sajten droginformation.nu finns Riksorganisationen för ett drogfritt Sverige, RDS, som kritiserats av svensk expertis och media i årtionden.
“Riksorganisationen för ett drogfritt Sverige, RDS, bedriver just nu en kampanj för att samla in pengar till kampen mot narkotika. Men de talar inte om sina band till scientologirörelsen”, skrev Sydsvenskan redan 2004.
2008 kunde SVT:s Uppdrag Granskning avslöja att RDS hade ett nära samarbete med scientologirörelsens behandlingsgren Narconon. Man har också under mycket lång tid fått kritik för ovetenskapligt innehåll i drogföreläsningar och att materialet de sprider bygger på scientologisk litteratur. Trots detta har svenska kommuner bidragit med mångmiljonbelopp till organisationen genom köp av faktamaterial och föreläsningar under decennier, har SVT rapporterat.
“Det är bara snömos, det finns inget som helst vetenskapligt innehåll i detta”, sa Björn Johnson, professor i socialt arbete vid Malmö universitet, till SVT 2020.
“Man berättar sagor för ungdomar”, sa Björn Johnson om föreläsningarna.
Rapportering om RDS återkommer gång på gång i mediearkiven de senaste decennierna – enkelt tillgängligt med en sökning på Google.
”Förfärligt att man slår i ungdomar en massa felaktigheter”, sa samme Björn Johnson till Svenska Dagbladet 2012 om att skolor köper drogundervisning från RDS.
Senaste nytt
“Hade det varit scientologibröd?”
Trots att granskning efter granskning avslöjat kopplingar till scientologirörelsen förnekar RDS ordförande Åsa Graaf att det skulle finnas ett samband mellan anti-drogarbetet och scientologin. Hon beskriver scientologin som “min privata religion”.
“Hade jag jobbat på ett bageri, hade det varit scientologibröd då?”, sa Åsa Graaf till Expressen 2018.
I en mejlkonversation med Dagens PS håller Åsa Graaf samma linje – RDS är en politiskt och religiöst oberoende organisation och medlemmarna har olika trosuppfattningar, menar hon.
“Att det är problematiskt att vissa undrar vilka vi är ser vi inte som ett större problem då vi funnits i över 30 år. Därför har det varit roligt med denna kampanjen då vi fått fin återkoppling från människor som gjort gratiskursen – dessa människor representerar en stor mångfald då de har olika etniska bakgrunder, religiös tro och politiska uppfattningar”, säger hon.
“Föreningen är religiöst och politiskt obunden, vilket står i stadgarna och det har varit så i 30 år. Vi har granskats av Svensk insamlingskontroll lika länge och oberoende revisorer. Vi har stor mångfald bland vår personal, vilket vi är stolta över. Vad vi kan uppfatta som problematiskt är att vi tycker det blir ett missriktat och felaktigt fokus då media har gått på enskilda medarbetares religiösa åsikt och blandat ihop detta med föreningens verksamhet och mål”, skriver hon.
Om man följer QR-koden i tunnelbanan kommer man dock ganska snabbt till material från scientologirörelsen. Exempelvis ger man i sin webbshop gratis bort videon “Human Right DVD”, som kommer från den amerikanska organisationen Youth for Human Rights International (YHRI) som har starka kopplingar till scientologin.
“Ang dvd så innehåller den de mänskliga rättigheterna från FN och det är allt”, skriver Åsa Graaf.
Klassats som sekt i Tyskland och Frankrike
Scientologi är en uppsättning föreställningar och metoder som uppfanns av den amerikanske författaren L. Ron Hubbard och har enligt engelskspråkiga Wikipedia definierats som en sekt, ett företag eller en nyreligiös rörelse – vilken definition som används beror på vem man frågar. Scientologerna själva beskriver sig som en religion. Den tyska regeringen klassificerar scientologi som en antikonstitutionell sekt och i Frankrike har scientologi klassats som en farlig sekt. Scientologerna har menat att detta är diskriminering. I andra länder, som exempelvis Spanien, har scientologin fått ett officiellt erkännande som en religion. Scientologikyrkan i Sverige är registrerat som ett trossamfund.
RDS ordförande Åsa Graaf har för sitt arbete mot narkotika tidigare mottagit ett pris av International Association of Scientologists med motivering från The Church of Scientologys de-facto ledare David Miscavige: “Graaf satte sig för tio år sedan för att rädda svenska barn från ett drogproblem av episka proportioner. Under den tiden har de inte bara räddat en hel generation, de har skapat en rikstäckande rörelse för en drogfri morgondag.”
Åsa Graaf förnekar inte att hon mottagit ett sådant pris – hon skriver att hon fick medaljen 2003.
I nutid fortsätter kampanjandet i Stockholms tunnelbana – skattepengar som kommuner spenderar hos RDS återinvesteras i det offentliga rummet.
Dagens PS kontaktar SL som säger att de inte varit inblandade i annonseringen – den sköts av det internationella bolaget Clear Channel som vunnit tre av fyra lukrativa reklamkontrakt med SL enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling). På sin hemsida skrev reklambyrån: “Clear Channel tar hem SLs prestigekontrakt” när kontrakten kammades hem 2016. De löper till 2026.
Under rubriken “Allt börjar med trovärdigheten” framhålls kampanjer med Polisen som särskilt imponerande utomhusreklam på Clear Channels hemsida.
“Det som gäller vid alla reklamköp hos oss är att vi kontrollerar att annonsören som önskar köpa reklamplats följer svensk lagstiftning, samt att reklamens innehåll inte strider mot ICC:s (Internationella Handelskammarens, reds anm.) regler för marknadsföring. Och det har gjorts även vid denna kampanj”, svarar Anna Wiksten, presskontakt på Clear Channel när Dagens PS frågar om droginformation.nu och kampanjen i tunnelbanan.
På följdfrågor om kampanjen kan tänkas riktas sig mot barn då URL-länken på affischen under den stora QR-koden är just droginformation.nu/barn samt huruvida det spelar någon roll om det är en massivt kritiserad sekt som annonserar blir svaret: “Vi som bolag tar inte ställning för eller emot ideella organisationer utan upplåter reklamplats till de organisationer och kampanjer som inte strider mot rådande regelverk. Den här kampanjen riktar sig till föräldrar.”
På fler frågor om den här kampanjen kan skada trovärdigheten för Clear Channel, SL och Region Stockholm uteblir svaren.
Inte tagit kontakt med SL
Vi kontaktar Region Stockholm igen. Det är ju trots allt i SL:s tåg reklamen finns.
“Annonsören har köpt reklamplats av Clear Channel som säljer reklamplats i tunnelbanan och i den hanteringen har SL inte varit inblandat. Clear Channel bedömer reklamen och de kontaktar inte SL så länge de inte anser att de behöver inhämta SL:s bedömning av lämpligheten i någon enskild kampanj. I detta fall har Clear Channel inte tagit kontakt med SL.”
“Det är förståeligt att man kan reagera på att det är scientologirörelsen som är avsändare, men det är ett kommersiellt budskap som regleras av Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för kommersiell reklam. Vi anser inte att reklamen i fråga bryter mot ICC:s regler eller mot de krav vi ställer i avtalet med Clear Channel”, svarar Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Ser ni några risker kring att det här kan underminera medborgarnas förtroende för SL och Region Stockholms trovärdighet?
“Visst kan det finnas en sådan risk.”
SL skriver också att kommersiell reklam kan även anmälas till Reklamombudsmannen för granskning. Undertecknad gör som privatperson en sådan anmälan för att få den granskad – men den avvisas snabbt av Reklamombudsmannen med motiveringen: “Kommunikationen har inte ett kommersiellt syfte och rör inte rent kommersiella förhållanden. Budskapet skyddas därmed av grundlagen. Eftersom din anmälan därför ligger utanför RO och RON:s behörighet avvisas din anmälan enligt 5§ punkten 2 i RO och RON:s instruktion.”
“Oavsett vad man tycker om en organisations kopplingar till trossamfund eller sättet en sådan organisation värvar medlemmar är det alltså inte en marknadsrättslig fråga”, skriver RO.
“Farligt om det skulle finnas en politbyrå”
Reklamombudsmannen håller alltså inte med SL:s och Clear Channels linje att det rör sig om en kommersiell reklam. Är den då i stället politisk? Dagens PS söker Kristoffer Tamsons (M), Trafikregionråd i Region Stockholm.
“Vilka som har rätt att annonsera i kollektivtrafiken och hur den reklamen ska utformas är inte en politisk fråga varför jag får be dig kontakta Trafikförvaltningen för en kommentar. Det vore farligt om det skulle finnas en politbyrå för att politiskt besluta kring vilka budskap, vilka religioner och vilka aktörer som ska tillåtas i det offentliga rummet”, skriver Emil Johansson, pressekreterare hos Kristoffer Tamsons, i ett mejlsvar till Dagens PS.
Där tar det stopp. Vidare frågor om vem det då är som är ansvarig för frågan lämnas utan svar. Det är alltså högst oklart om kampanjen kan anses vara kommersiell eller politisk – vilket är de två alternativ för reklam som SL redovisar på sin sajt. Vi frågar i stället Åsa Graaf om hennes åsikt om kampanjen.
Anser ni att detta är en politisk eller en kommersiell kampanj?
“Inget av dessa två alternativ. Föreningen är ideell och opolitisk. Vi arbetar inte med politiska frågor och är inte kommersiella då vi är en ideell förening. Vi ser detta som en informationskampanj där vi hjälper och erbjuder information om droger med gratis material och möjlighet att se olika filmer”, skriver Åsa Graaf i ett mejl till Dagens PS.
Hon förnekar att droginformation.nu har något med scientologerna att göra – men enligt andra är hela syftet med kampanjen att rekrytera barn och ungdomar som åker med SL-trafiken till Scientologikyrkan.
“Scientologernas frontorganisationer har som syfte att marknadsföra Scientologikyrkan och sprida scientologernas världsbild”, berättar professor Björn Johnson när Dagens PS ställer frågor om RDS och tunnelbanekampanjen.
Läs även: PS avslöjar: Spotify sprider rysk propaganda
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.