Huawei-avknoppningen Honor lanserade sin Magic V2 12 juli i Kina. Nu tävlar den med Apples iPhone om att vara den mest sålda på kinesiska plattformar.
Ny hopfällbar smartphone utmanar iPhone
Mest läst i kategorin
Startpriset för Honors Magic V2 var motsvarande 12 800 kronor när den lanserades 12 juli.
Hopfälld är den nästan lika tunn som en iPhone – 9,9 millimeter mot iPhones 14 7,85 millimeter – och den har slagit stort.
Leveranser dröjer
På kinesiska e-handelssidan JD.com ranking av smartphones som säljer tävlar Honor Magic V2 med iPhone om vem som säljer bäst.
Den stora efterfrågan på Magic V2 har gjort att leveranstiderna nu skjuts fram till mitten av september.
Konkurrensen kommer för övrigt snart att skärpas ytterligare.
26 juli ska Samsung släppa en ”smalare och lättare” hopfällbar enhet, enligt ett blogginlägg.
Tvåa listan efter iPhone
På JD.com rankas Magic V2 som tvåa bland populära märken med iPhone 14 Pro som etta och iPhone 13 som trea.
Viktigt för framgången är att den hopfällbara telefonen balanserar sitt tunna format med “rimlig batteritid”, säger Ethan Qi, biträdande direktör på Counterpoint Research, hos CNBC.
“Från mitt perspektiv är de största höjdpunkterna branschens tunnaste kropp (9,9 mm) och lägsta vikt (231 g).”
“Magic V2:s försäljningssiffror i Kina är en positiv indikator och visar kraften i premiumsegmentet, vilket bådar gott för tillväxten av vikbara produkter i landet,” säger Qi.
Vikbar ljuspunkt
“Premiumsegmentet är inte särskilt stort, men det är segmentet alla vill vinna,” fortsätter Ethan Qi.
Vikbara enheter är en ljuspunkt på en krympande global smartphonemarknad. Under det första kvartalet mer än fördubblades försäljningen i Kina av vikbara telefoner till 1,08 miljoner enheter, enligt Counterpoint Research.
Stor tillväxt
Det stärker den globala marknaden för vikbara smartphones, med en tillväxt på 64 procent på årsbasis under första kvartalet, enligt Counterpoint.
Samtidigt föll den globala smartphonemarknaden med 14,2 procent under årets första tre månader, för Kinas del ett minus på 8 procent.
Honor var tidigare ett varumärke under Huawei, men efter amerikanska sanktioner mot telekommunikationsjätten såldes bolaget till en grupp köpare, bland dem den regionala regeringen i Shenzhen, där företagets huvudkontor finns.
Osäker marknad för mobiltelefoner framöver
Apple återtar position som störst på mobiltelefoner i Kina
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.