Nya appar och fler sociala medier, senast lanseringen av Threads – men effekten kan bli att företag vänder sig från sociala medier och rentav pausar sin närvaro.
Nu väljer företagen bort sociala medier
Mest läst i kategorin
När nya appar, senast Threads 6 juli, lanseras och nya sociala medier dyker upp kan det tyckas vara än mer angeläget för alla företag att vara med på vågen.
Men stället kan effekten bli den motsatta, att vissa företag väljer att undvika plattformarna och pausa sin närvaro.
Alla vill nå alla
Liksom privatpersoner kämpar företag om att nå uppmärksamhet och få oss att notera dem på appar och sociala medier.
Alla har ambitionen att bygga upp ett varumärke på nätet och nå konsumenter där de är som mest aktiva.
”Under det senaste decenniet har det nästan krävts för seriösa varumärken att upprätthålla en närvaro i sociala medier”, säger Nathan Allebach, kreativ chef på Allebach Communications, till BBC.
Senaste nytt
Väljer bort vissa
Men det som nu sker är att fler företag väljer att vara mer sparsmakade i vilka plattformar de väljer att kommunicera genom.
En viktig källa till insikt är de varumärken som redan för flera år sedan hoppade av sociala medier-karusellen.
Ett av de första stora varumärkena som gjorde det var Lush Cosmetics, som i november 2021 beslutade sig för att sluta publicera på sociala medieplattformar som kontrolleras av Meta, moderbolaget till Facebook, Instagram och WhatsApp.
Räds negativ inverkan
Orsakerna till att man hoppade av var dels hur de sociala mediernas algoritmer hela tiden förändrades och dels oron över dess potentiellt negativa inverkan på unga människor.
“Vi är ett socialt varumärke och gemenskap har varit nyckelordet för oss”, säger Annabelle Baker, global varumärkesdirektör hos Lush.
“När vi gick med i sociala medier var Facebook och de plattformarna allt vi letade efter från början: de var direkta länkar till gemenskaperna.”
Men Baker säger att de drog sig tillbaka när de sociala medierna ändrades till att vara mindre sociala och användarcentrerade och istället kom att styras av algoritmer kontrollerade av företag.
Har lämnat igen
Lush ansåg sig behöva återvända till plattformarna under pandemiåren men har återigen lämnat dem.
Nu har man varit borta från sociala medier i snart två år igen och har inga planer på att återvända.
Det här, säger experter, kan vara en del av en gryende trend som driver bort varumärken från sociala medier.
Uppgiften att hålla koll och vara uppdaterad på många plattformar samtidigt blir inte längre kostnadseffektiv för vissa företag.
Känner oro och obehag
Det här har satts på sin spets efter Threads lansering som det nya Twitter-alternativet.
Men vissa varumärken har redan innan dess känt oro och obehag över utvecklingen inom sociala medier.
När lyxmodemärket Bottega Veneta lämnade mycket av sina sociala medier 2021, talade dess kreativa chef Daniel Lee om “en stämning av lekplatsmobbning på sociala medier”.
“Jag vill inte samarbeta i en atmosfär som känns negativ”, sade Lee till The Guardian.
Måste leverera också
Lanseringen av Threads kan, ur den här synvinkeln, få vissa företag att välja bort vissa sociala medier
Vissa varumärken kan dessutom ha problem med Threads specifikt, påpekar BBC, eftersom ägarbolaget Meta tidigare lanserat appar för att konkurrera med andra – Instagram Reels, exempelvis, som designades för att tackla Tiktok – men inte alltid lyckats.
”Är inte frestad”
Företag kan välja att inte ägna betydande resurser åt att bygga en närvaro på en plattform som i slutändan inte levererar vad den lovat.
Lushs Annabelle Baker säger att hennes företag inte planerar att återgå till sociala medier via Threads, inte ens med de 100 miljoner användare den säger sig ha redan efter en vecka.
“Vi får se om folk stannar där och aktivt använder den”, säger hon. “Men jag är inte frestad att hoppa på Threads för tillfället.”
Läs mer: Threads spurtar – har nu 100 miljoner användare
Läs mer: Nu hotar Twitter att stämma Meta för Threads
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.