Dagens PS

"Företag usla på kundtjänst"

"Företag usla på kundtjänst"
Det blir bakläxa för svenska företag, enligt Konsumentverket är de dåliga på kundtjänst. Foto: TT
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 21 juli 2023Publicerad: 21 juli 2023

Svenska företag är dålig på kundtjänst, konstaterar Konsumentverket efter en ny kartläggning. Sämst av alla? Telekomsektorn, följd av detaljhandeln och resebranschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dålig hjälp. Långa svarstider. Konstiga knappval. Inget resultat. Usel tillgänglighet.

Du känner nog igen det. Det handlar om svenska företags kundtjänst i en digital värld.

Nu har Konsumentverket gjort en stor kartläggning av företagens kundtjänster.

Resultatet?

Verket ger kunderna rätt. Brister i kundtjänst är ett stort problem.

De är värst

Av alla de anmälningar som kom till Konsumentverket under 2021 och 2022, kopplade till 45 större bolag, stod problem med kundtjänst efter att ha köpt en vara eller tjänst för 26 procent.

Värst var och är telekomsektorn. Av samtliga anmälningar om brister i kundtjänst står telekombranschen för 48 procent.

Långt efter men ändå delad tvåa är detaljhandeln och resebranschen med 17 procent.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Gamla problem

Problemen med telekombolagen är heller inte nya. För två år sedan kallade Konsumentverket branschen till samtal, även då utifrån den mängd anmälningar som kommit om dess bristfälliga kundtjänst.

Det är framförallt på tre områden kunderna klagar över usel kundtjänst.

Den mest centrala är att man inte får hjälp. Svarstiden är för lång, man får inga besked och utlovas en åtgärd så genomförs den inte.

Krångliga val

Det andra problemet är att företagen kräver ett visst kontaktsätt men saknar rimliga kontaktuppgifter eller kräver en muntlig uppsägning av avtal, trots att de är orimligt svåra att nå.

Krångliga knappval är också något som komplicerar kontakterna, enligt många.

Ett tredje problem är att det inte går att spara bevis på vad man kommit överens om i kontakten med kundtjänsten.

Faktum är att 68 procent av de tillfrågade i Konsumentverkets egen undersökning säger att kontakt med kundtjänsten gett negativa effekter.

ANNONS

Får vänta för länge

Av kartläggningen framgår också att konsumenter upplever att de får vänta för länge för att få hjälp.

Konsumentverket ska nu utreda den delen för att se om det kan vara möjligt att ta till rättsliga åtgärder för att nå en ändring.

Skulle du inte anse dig ha tid att vänta in den utredningen, så kan du naturligtvis ringa och klaga.

Eller, nej visst nej…

Konsumentverket: “Begränsa elektronisk marknadsföring” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]