Svenska företag är dålig på kundtjänst, konstaterar Konsumentverket efter en ny kartläggning. Sämst av alla? Telekomsektorn, följd av detaljhandeln och resebranschen.
"Företag usla på kundtjänst"
Mest läst i kategorin
Dålig hjälp. Långa svarstider. Konstiga knappval. Inget resultat. Usel tillgänglighet.
Du känner nog igen det. Det handlar om svenska företags kundtjänst i en digital värld.
Nu har Konsumentverket gjort en stor kartläggning av företagens kundtjänster.
Resultatet?
Verket ger kunderna rätt. Brister i kundtjänst är ett stort problem.
De är värst
Av alla de anmälningar som kom till Konsumentverket under 2021 och 2022, kopplade till 45 större bolag, stod problem med kundtjänst efter att ha köpt en vara eller tjänst för 26 procent.
Värst var och är telekomsektorn. Av samtliga anmälningar om brister i kundtjänst står telekombranschen för 48 procent.
Långt efter men ändå delad tvåa är detaljhandeln och resebranschen med 17 procent.
Gamla problem
Problemen med telekombolagen är heller inte nya. För två år sedan kallade Konsumentverket branschen till samtal, även då utifrån den mängd anmälningar som kommit om dess bristfälliga kundtjänst.
Det är framförallt på tre områden kunderna klagar över usel kundtjänst.
Den mest centrala är att man inte får hjälp. Svarstiden är för lång, man får inga besked och utlovas en åtgärd så genomförs den inte.
Krångliga val
Det andra problemet är att företagen kräver ett visst kontaktsätt men saknar rimliga kontaktuppgifter eller kräver en muntlig uppsägning av avtal, trots att de är orimligt svåra att nå.
Krångliga knappval är också något som komplicerar kontakterna, enligt många.
Ett tredje problem är att det inte går att spara bevis på vad man kommit överens om i kontakten med kundtjänsten.
Faktum är att 68 procent av de tillfrågade i Konsumentverkets egen undersökning säger att kontakt med kundtjänsten gett negativa effekter.
Får vänta för länge
Av kartläggningen framgår också att konsumenter upplever att de får vänta för länge för att få hjälp.
Konsumentverket ska nu utreda den delen för att se om det kan vara möjligt att ta till rättsliga åtgärder för att nå en ändring.
Skulle du inte anse dig ha tid att vänta in den utredningen, så kan du naturligtvis ringa och klaga.
Eller, nej visst nej…
Konsumentverket: “Begränsa elektronisk marknadsföring” – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.