Dagens PS

KO stämmer Arla – klimatreklam kan ha varit felaktig

Ko Arla
Konsumentombudsmannen stämmer Arla. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 11 nov. 2021

Konsumentombudsmannen, KO, drar mejerijätten Arla till domstol. Detta då företaget påstått att mjölk har netto noll klimatavtryck.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Produktion av mejeriprodukter är belastande för miljön och förändrar klimatet genom utsläpp av växthusgaser, såsom koldioxid, metan och lustgas. Arla har köpt växthusgaskrediter från klimatkompenserande åtgärder och menar därför att deras mjölk har netto noll klimatavtryck.

Det köper dock inte Konsumentombudsmannen. Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan, skriver ombudsmannen i ett pressmeddelande. 

“Men det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet”, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen.

“KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet”, säger Ida Nyström.

Patent- och marknadsdomstolen får nu avgöra om Arla varit tillräckligt tydliga i sin reklam om vilka åtgärder företaget gjort, och om åtgärderna håller vad de lovar, skriver KO i sitt pressmeddelande.

Läs även: Oatly får konkurrens av Arla – havremjölk i Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]