Konsumentombudsmannen, KO, drar mejerijätten Arla till domstol. Detta då företaget påstått att mjölk har netto noll klimatavtryck.
KO stämmer Arla – klimatreklam kan ha varit felaktig
Mest läst i kategorin
Produktion av mejeriprodukter är belastande för miljön och förändrar klimatet genom utsläpp av växthusgaser, såsom koldioxid, metan och lustgas. Arla har köpt växthusgaskrediter från klimatkompenserande åtgärder och menar därför att deras mjölk har netto noll klimatavtryck.
Det köper dock inte Konsumentombudsmannen. Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan, skriver ombudsmannen i ett pressmeddelande.
“Men det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet”, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen.
“KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet”, säger Ida Nyström.
Patent- och marknadsdomstolen får nu avgöra om Arla varit tillräckligt tydliga i sin reklam om vilka åtgärder företaget gjort, och om åtgärderna håller vad de lovar, skriver KO i sitt pressmeddelande.
Läs även: Oatly får konkurrens av Arla – havremjölk i Sverige
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.