Starka storägare kan vara bra att ha för ett börsbolag. Men för låg “free float” kan också sänka aktien.
Knäcker för dålig "free float" Volvo och Volkswagen?
Mest läst i kategorin
Är för hög maktkoncentration och för låg “free float” av aktier på marknaden anledningen till kräftgång på börsen för flera fordonsjättar?
Det tror i alla fall Dagens industris analytiker Magnus Dagel som tar upp Volvo Cars och Volkswagen som exempel på haverier som kan härledas till för låg “free float” i aktien.
“När makt är viktigare än att ta fram värde är det en varningssignal till småsparare”, skriver han.
Aktiemåttet “free float” är en benämning på aktier som handlas fritt och inte kontrolleras av huvudägare eller insiders i bolaget. Hur mycket “free float” som finns i ett bolag är också en indikation på hur volatil handeln i aktien är – ju färre aktier som finns att handla, desto svängigare kan det bli.
Bara 21,5 procent av Volvos aktier kan handlas
Priset på Volvo Cars (börskurs Volvo Car) aktie har nära halverats sedan introduktionen 2021, trots den högsta nettovinsten någonsin i år. Dagel förklarar det med det kinesiska ägandet och Li Shufus Geelys järngrepp över bolaget.
Bara 21,5 procent av aktierna i Volvo Cars handlas fritt på börsen. Dessutom äger AMF och Folksam stora aktieposter som räknas in i detta, men är inte särskilt aktiva.
“Med så lite aktier blir det väldigt svårt för institutioner att ta en reell position. Det i kombination med det cementerade ägandet har uppenbart påverkat värderingen väldigt negativt. Aktien blir mer volatil med stora kursrörelser på nyheter, vilket höjer risken”, skriver Dagel.
Han noterar att läget i koncernkollegan Polestar är ännu värre, där finns bara 5 procent av aktierna i free float. Sedan bolagets börsintroduktion är aktien ned 95 procent.
Senaste nytt
“Det är lönlöst”
Ett annat exempel han framhåller är den tyska fordonsjätten Volkswagen vars aktie ligger på femårslägsta, trots att rörelsevinsten på motsvarande 250 miljarder kronor var den högsta någonsin i fjol.
Värdet på tillgångarna i bolaget är betydligt högre än börsvärdet på 580 miljarder kronor. Det borde vara ett utmärkt läge för en aktivistinvesterare som exempelvis Christer Gardells Cevian, men ägarkoncentrationen där Porsche har mer än 50 procent av rösterna skrämmer bort investerare, enligt analytikern.
“Det är lönlöst när Volkswagens ledning, styrelse och huvudägare har noll intresse av att synliggöra värden, eller dela med sig av ett uns av makten”, skriver Magnus Dagel i Dagens industri.
Läs även: Tillbaka: Aktierna i Börsveckans nya portfölj (Dagens PS)
Läs även: Statistik: Aktiespararnas favoriter i sensommaren (Dagens PS)
Läs även: Mystisk kvartett bakom techjättens rekordresultat (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.