Klarna ska öppna en ny produktutvecklingshub i Göteborg. Till att börja med innebär det 500 nya jobb inom mjukvaruutveckling, data och ingenjörsexpertisområdena skriver Klarna i ett pressmeddelande.
Klarna satsar på hub i Göteborg – ger 500 nya jobb
Mest läst i kategorin
Idag har Klarna tech-hubbar i Stockholm, Berlin, Giessen, Milano, Madrid och Mannheim. Företaget har mer än 5 000 anställda globalt. Nu kommer man alltså att satsa på ännu en plats i Sverige. Exakt var i Göteborg det nya kontoret kommer att ligga är inte klart, men besked om det väntas komma inom de närmaste veckorna skriver Göteborgs Posten.
Klarna vill snabba upp produktutveckling
Meningen är att Klarna ska samla kompetens och öka arbetsstyrkan och målet är att snabba upp den tekniska produktutvecklingen.
Enligt företaget är man i en expansiv fas, och de senaste årens framgångar har gett en global tillväxt på nya marknader. Satsningen på hemmaplan är en del i att främja den tekniska produktutvecklingen.
“Klarna har utvecklats snabbt de senaste åren och gått från att vara en svensk betalningsleverantör till att bli ett omfattande globalt shoppingekosystem, som i grunden förändrar hur konsumenter betalar, shoppar och sköter sina bankärenden”, säger Koen Köppen, teknisk chef hos Klarna i pressmeddelandet.
“Detta har varit möjligt eftersom att vi samlar världens bästa talanger inom bland annat ingenjörsskap och produktutveckling. Vi är nu oerhört glada över att kunna starta upp en ny hub i Göteborg, det kommer att spela en viktig roll för att kunna skala upp och nå våra ambitiösa mål”, fortsätter han.
Fler som inte kan betala
Klarna beräknas ha 90 miljoner konsumenter och 250 000 globala återförsäljare.
Av de 5 000 anställda är ungefär 1 800 inom ingenjörsexpertisområdena, 800 av dem i Stockholm. Enligt Klarna har rekryteringen till Göteborgshubben redan påbörjats.
Enligt den senaste kvartalsrapporten hade företaget intäkter på 9,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 2,8 miljarder kronor jämfört med 2020. Kreditförlusterna ökade de också, det som kunder som inte kunde betala ökade med 8,3 procent till 2,9 miljarder.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.