Kinas konsumtion växer men inte lika snabbt som före pandemin, enligt analytiker, skriver amerikanska nyhetskanalen CNBC.
Kinas konsumtion ökar inte tillräckligt snabbt
Mest läst i kategorin
Även om Kinas konsumtion återhämtar sig sker det inte i önskvärd takt.
Det handlar snarare om en “gradvis” återhämtning i den kinesiska konsumtionen, konstaterar Christine Peng, chef för konsumentsektorn i Stor-Kina på UBS.
Jättelandets konsumtion växer nu med mindre än 3 procent om året. Så har det varit sedan pandemins början.
Under semesterperioden 29 september till 5 oktober ökade konsumtionen i landet med 9 procent, jämfört med ett år tidigare, men då inkluderar siffrorna från den kinesiska statens handelsministerium alltså inte 6 oktober, som var sista dagen på Golden Week-semestern.
Fastighetskrisen slår mot Kinas konsumtion
Enligt CNBC räknar UBS med att Kinas konsumtionstillväxt ökar till 5 eller 6 procent mot slutet av 2024.
Däremot pekar inget på att detaljhandeln i Kina återgår till en tillväxt på 9 procent inom en snar framtid då konsumentförtroendet är lågt.
Ytterligare en försvårande omständighet är landets fastighetskris.
Många av Kinas hushåll har enligt UBS sina förmögenheter investerade i kinesiska fastigheter.
De offentliga utgifterna minskar samtidigt på grund av lokala skuldproblem, och konsumenterna är osäkra på sina framtida inkomster till följd av regimens regelskärpningar.
“Konsumenterna har börjat spendera mer pengar, men de behåller fortfarande en försiktig attityd när det gäller hur de spenderar pengarna”, säger Christine Peng i artikeln.
Läs även: Investerare: Evergrande kan dra med sig Kina i fallet Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.