Dagens PS

KFC ber om ursäkt för reklam om Kristallnatten i Tyskland

Kristallnatten
Kristallnatten skulle uppmärksammas med kyckling, skrev KFC. (Foto: AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 11 nov. 2022Publicerad: 11 nov. 2022

Snabbmatskedjan KFC ber om ursäkt efter att de skickat ut en notis i Tyskland till kunder om “minnesdag för Kristallnatten!” med uppmaning om att köpa kyckling.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kristallnatten (tyska: Kristallnacht) kallas de våldsamma pogromer mot judar som skedde natten mellan den 9 och 10 november 1938 av nazistiska grupper, främst paramilitära Sturmabteilung (SA). Omkring 400 judar dödades eller tvingades begå självmord 20 000–30 000 arresterades och fördes till koncentrationsläger, 267 synagogor brändes ned och över 7 500 butiker vandaliserades.

Av vissa anses Kristallnatten vara starten på Förintelsen, folkmordet där omkring sex miljoner judar dödades av Adolf Hitlers nazistiska diktatur.

Snabbmatskedjan KFC, Kentucky Fried Chicken, uppmärksammade saken på ett sätt som nu får mycket hård kritik i Tyskland.

”Det är en minnesdag för Kristallnatten! Unna dig själv med mjukare ost på din krispiga kyckling. Nu på KFCheese!”, ska snabbmatskedjan ha skrivit i en pushnotis från sin mobilapp, rapporterar CNBC.

KFC ber nu om ursäkt – och säger att meddelandet innehöll “ett uppenbart oplanerat, okänsligt och oacceptabelt meddelande. Vi förstår och respekterar allvar och historia av denna dag, och förblir engagerade i rättvisa, inkludering och tillhörighet för alla”, skriver KFC i ett uttalande.

Det är enligt bolaget ingen människa som skrivit det okänsliga meddelandet – boven i dramat ska ha varit en bot, som programmerats att uppmärksamma saker i kalendern som är speciellt för det berörda landet och sedan skicka ut notiser om detta.

KFC säger dock också att kedjans interna granskningsprocess inte följdes ordentligt, vilket resulterade i att notisen gick ut till kunderna. De ska ha stängt av all appkommunikation tillfälligt för att se till att misstaget inte händer igen.

Läs även: Max cheddardipp rör upp känslor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS