Sedan pandemin har flera företag som säljer produkter som bröllopsklänningar och förlovningsringar gått i konkurs. Varför är det så?
Kärleken är död? Färre köper förlovningsringar
Mest läst i kategorin
Tröttnade du på din partner under pandemin? Då var du inte ensam.
Enligt Statistiska Centralbyrån skilde sig rekordmånga par under 2020 i Sverige – 25 619 par – vilket är den högsta siffran sedan 2013.
Även dejtandet minskade under pandemin, när vi behövde hålla oss hemma för att minska smittspridningen.
De företag som drabbats särskilt hårt av detta är de som säljer symbolerna för evig kärlek, som förlovningsringar och bröllopsklänningar.
Färre säger “ja”
Ett företag som märkt av detta är Signet Jewellers, det största smyckeföretaget i USA, som sett en minskad försäljning av förlovningsringar sedan pandemin.
Enligt Signet Jewellers tog många förhållanden slut under vintern och våren winter 2020, när restriktioner och lockdowns infördes, och dejtandet minskade dramatiskt.
Den amerikanska smyckesjätten menar att det ledde till att allt färre förlovade sig – och den trenden håller i sig än idag. Det rapporterar CNN.
Senaste nytt
Vindarna kan vända
För att komma tillbaka till samma siffror som före pandemin, måste försäljningen av förlovningsringar öka med 25 procent till år 2026.
Men det finns tecken på att vindarna har vänt, enligt Signet Jewellers. Dejtandet i USA har ökat med 8 procent sedan restriktionerna lättade.
Det behöver inte betyda att förlovningarna blir fler över en natt, men det är ett lovande tecken för företag som säljer produkter för förlovning och bröllop.
Många väljer billiga alternativ
Det är extra tufft för företag som Signet Jewellers, som säljer dyrare och mer exklusiva förlovningsprodukter.
När många nu måste kämpa för att få ihop sin ekonomi, är det framför allt de billigare alternativen som prioriteras.
Konkurrensen har även ökat från second hand-butiker och företag som säljer produkter online.
Läs även: Uthyrare av bröllopskläder i konkurs: ”Faller som käglor”
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.