Haveriet är inte löst (vid 12 på fredagen) hos Swedbank och kunder rasar över att pengar – i vissa fall stora belopp – saknas på deras konton. Swedbank svarar Dagens PS – men inte på våra frågor.
Kaos på Swedbank – pengar puts väck för kunder
Mest läst i kategorin
Runt midnatt uppstod problemen och enligt Swedbank är det “en pågående IT-störning”.
Banken skriver att det är “en planerad uppdatering av våra interna system som gått fel”.
För drabbade kunder är det ingen tröst. Många av dem vaknade i morse och fick en chock när deras konton visade minus.
I vissa fall saknas tiotusentals kronor och mer än så.
Och så är det fortfarande vid lunchtid på fredagen. Tolv timmar efter att problemen startade.
Storbankens kunder har inte fått tillbaka pengarna som är på vift från deras konton. De är borta. Och ingen vet vart pengarna tagit vägen.
Många av Swedbanks kunder är vanliga löntagare och har nyss fått lön. Därför är det lätt att förstå vreden när kontot plötsligt inte bara är tomt utan att saldot dessutom står på minus.
Är det en cyberattack?
På Facebook skriver banken att den jobbar så snabbt det går för att lösa den uppkomna situationen.
Swedbank kallar det som hänt för en störning, men bland kunderna finns misstankar om att banken blivit hackad, något som inte alls nämns i sammanhanget från bankens sida eller på något sätt är bekräftat.
“Våra kunder ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss”, skriver Swedbank.
Men raseriet går inte att ta miste på bland kunderna:
Senaste nytt
Oro för hyran och betydande belopp på vift
“10 tusen fattas för mig och ni säger att jag ska känna mig trygg hos Swedbank. Det gör jag verkligen inte. Jag hoppas jag blir kompenserad. Jag har -7100 på ett konto och det fattas 2900 på ett annat konto. Jag är inte det minsta trygg med detta”, skriver en av dem.
“Alltid strul och störningar med Swedbank. Fixa tillbaka mina pengar asap 😡. Tack!”, skriver ytterligare en av de tusentals kunder som nu undrar vad Swedbank sysslar med.
Vissa undrar hur de ska få råd att betala hyran.
En av kunderna berättar att han ligger “minus 199 000 på privatkontot” och att ytterligare 79 000 saknas på ett annat Swedbank-konto.
Någon annan saknar 22 000 kronor och så vidare.
Flera vittnar i kommentarsfälten för Swedbank på Facebook att Swish-betalningar som gjorts inte registrets och är “borta”.
Kräver kompensation för debaclet
Kraven på kompensation för bankens debacle är många. Vissa vill ha ränta på de saknade pengarna, andra vill ha ersättning för de förseningsavgifter för räkningar som inte hunnit betalas.
“Jag vill ha ersättning eller så byter jag bank, kan ju inte ta mig till jobbet…”
“Hur ska man känna sig trygg hos Swedbank när det fattas pengar? Trygg för mig betyder att vi blir kompenserade.”
Så där låter det alltså bland kunderna. Upprördheten är av förståeliga skäl stor och många överväger och uppmanar till att byta bank.
Till saken hör att Swedbank under flera timmar inte med ett ord nämnde något om kaoset för kunder som loggade in på bankens hemsida. Nu har man rättat till det och besökare som loggar in med bank-id eller bankdosa möts av information om den pågående störningen.
“Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss”, heter det bland annat.
I går, torsdag, släppte Swedbank sin resultatrapport för första kvartalet vilken Dagens PS uppmärksammade.
“Swedbank levererar ett stabilt resultat och en vinst på 4,6 miljarder i kvartalet”, skrev Swedbanks vd Jens Henriksson i rapporten och slog fast att banken står stark i turbulenta tider.
Swedbank svarar – men inte på frågorna vi ställer
Vid 8-tiden i morse hävdade Swedbank att man ” hittat orsaken till den pågående störningen”. Men fortfarande visar alltså kunderna saldon minus trots att det ska finnas pengar på deras konton.
Dagens PS var under fredagsmorgonen i kontakt med Swedbanks seniora rådgivare (tidigare presschef) Unni Jerndal, som inte ville svara på våra frågor på telefon utan bad om att få frågorna mejlade.
Vi mejlade sex frågor, men ingen av dem blev besvarade, våra frågor var:
“Vi har hittat orsaken till den pågående störningen där vissa kunder ser felaktiga saldon på sina konton. Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och beklagar givetvis detta. Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss.”
Swedbank ber alla kunder som lidit ekonomisk skada av haveriet att kontakta banken. “Vi kommer att hantera de kundförfrågningar vi får individuellt och de hanteras enligt gängse rutiner och avtal.”
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.