Dagens PS

NY VERSION: Swedbank tvingas kompensera kunder

De omfattande teknikstörningarna hos Swedbank, som drabbar kunderna i stor omfattning, uppges delvis bero på belastningsattacker mot banken. (Foto: TT)
De omfattande teknikstörningarna hos Swedbank, som drabbar kunderna i stor omfattning, uppges delvis bero på belastningsattacker mot banken. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 feb. 2020Publicerad: 14 feb. 2020

Bankens hemsida och app har kraschat och  legat ner hela natten. Det är fortfarande problem. Kunder kan inte komma in på banken på nätet och utföra transaktioner eller andra tjänster. Det är även problem att betala med kort och Swish. Ett “internt fel”, enligt Swedbank.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid 01-tiden natten till fredagen kollapsade Swedbanks hemsida. Det gick inte att komma in på bankens hemsida överhuvud taget. “Det går inte att nå den här sidan”, var beskedet som mötte den som gjorde ett försök.

Undertecknad testade nyss att logga in på Swedbank, och det går fortfarande uppenbara problem med att komma åt bankens tjänster. det tar tid och på hemsidan skriver Swedbank: “Just nu har vi driftstörningar som påverkar våra system och vi arbetar intensivt med att lösa dem. Vi ber om ursäkt för om detta drabbar dig som kund.”

Unni Jerndal, presschef på Swedbank, uppgav tidigare under fredagsmorgonen att Swedbank identifierat felet, och att det rörde sig om ett “internt” fel.

De allvarliga driftstörningarna, som enligt Swedbank inte beror på någon cyberattack, har även gjort att det inte gått att nå banken via telefon. Däremot kan banken kontaktas via sociala medier som Facebook och Twitter.

Till bland annat SVT säger Swedbanks presschef Unni Jerndal att banken ska “kompensera kunder som lider ekonomisk skada av problemen”.

Kunder som drabbats ekonomiskt kan göra en reklamation hos Swedbank via kundtjänsten, bankkontoret eller via den reklamationsfunktion som finns på webben.

På Swedbanks Facebooksida rasar berörda kunder, både privatpersoner och företag, över det inträffade. Swedbanks information om driftstörningarna har när detta skrivs rivit ner över 1.000 kommentarer, bland många arga kommenterar uttrycker en kund att det är “skrämmande” att det ska behöva ta så lång tid för en modern bank att åtgärda ett tekniskt fel.

Bankens ursäkt över det som hänt tycks inte stilla vreden. Det gick som sagt inte att utföra några som helst transaktioner eller betala med kort, vilket fått flera kunder att hota med att byta bank som en följd av haveriet, då det är “alldeles för ofta problem”. Flera blev strandsatta i morgonrusningen och kunde inte betala tåg- och bussresor.

Det är inte bara privatpersoner utan även företagare som drabbats. En företagare berättar i kommentarsfälten på Facebook att han inte kunnat ta betalt för varor som planerat på grund av Swedbank-kraschen.

ANNONS

Driftstörningarna hos Swedbank pågår alltså fortfarande, strax före lunch.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS