JP Morgan uppgraderar Coca-Cola och väntar sig att aktien slår genomsnittet det närmaste året. Analysen utgår också ifrån en riktkurs på tolv procent uppsida från fredagens kurs, skriver CNBC.
Direkt konsumtion driver upp Coca-Colas aktie
Platser och tillfällen när konsumenter köper Coca-Cola för omedelbar konsumtion, till exempel på kafé eller restaurang, utgör vid en tillbakablick hälften av bolagets försäljning. Bolaget har nu återtagit 70 procent av sin tidigare försäljningsvolym i det segmented, enligt JP Morgans beräkningar.
Att fler verksamheter öppanas där det finns läskförsäljning gör att framtiden för företaget ser ljus ut. JP Morgan räknar också med att det starka varumärket gör Coca-Cola mindre känsligt mot inflation – ett lite höjt pris kommer inte att skrämma bort kunder, vilket gynnar aktien, enligt JP Morgan. Men utsikterna för den organiska försäljningen är ändå så stark att vinsten och aktievärdet går upp, menar JP Morgan.
Läs också:
“Kassamaskiner” som ska slå stagflationen
Credit Suisse: Köpläge på Coca-Cola