”Size matters”, är en klassisk slogan. Det gäller även medievärlden. Nu diskuterar två jättar att skapa en ännu större jätte.
Jätteaffär kan skapa ny mediegigant
Mest läst i kategorin
I den märkliga värld som betitlas media sker koncentrationen och fusionerna nu allt snabbare.
Den intensiva jakten på snabbflyktiga kunder gör att alla inblandade försöker skapa nya jättar som är så breda att alla ska hitta något innehåll där och därmed bli kvar.
Två av de största
Den här gången är det om Warner Bros som diskuterat ett köp av Paramount Global, skriver Fortune.
Det skulle i så fall kombinera två av de största medieföretagen globalt.
Samtalen sägs vara i en inledande fas men David Zaslav, vd för Warner Bros.
Discovery Inc, träffade sin motsvarande på Paramount Global, Bob Bakish, under tisdagen, enligt en rapport från Axios.
Stöter på patrull?
Enligt samma källa har Zaslav talat med Paramounts ordförande Shari Redstone.
Det sker inte bara av artighet utan även utifrån det faktum att Redstones familjeföretag kontrollerar Paramount.
En fusion skulle slå ihop Paramount och Warner Bros, HBO och CBS under samma gigantiska tak.
Det skulle bli en jätte som definitivt finge tillsynsmyndigheter att höja sina konkurrens-kritiska ögonbryn.
Otrogna kunder
Vad företagen har gemensamt är att de kämpar mot en kundkrets som säger upp kabel-tv-abonnemang till förmån för en ny generation strömningstjänster.
Streaming-företagen är dyra och har ingen marginal för krympande vinster och intäktsnivåer.
Paramount har redan sålt icke-kärntillgångar som fastigheter och bokförlag och för enligt Bloomberg samtal om att sälja Black Entertainment Television.
Tagit för sig tidigare
Warner Bros vd David Zaslav har tidigare visat stor aptit på affärer, bland annat genom att slå ihop Discovery-kabelnätverk med Scripps-kanalerna och sedan köpa Warner Media i en fusion på motsvarande cirka 437 miljarder kronor.
Aktierna i Paramount sjönk drygt 1 procent sedan uppgifterna kommit ut, Warner Bros med nästan 1,5 procent.
Läs även:
Netflix utmanas av Warner Media och Discovery – Dagens PS
Warner Music dumpar Spotify – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.