Ica ökar omsättning och vinst men Axfood fortsätter ta marknadsandelar. Så här ser jättarnas kamp i handeln ut ett kvartal in på 2024.
Jättarnas kamp: Ica ökar – Axfood knappar in
Mest läst i kategorin
Ica är jätten inom svensk dagligvaruhandel men har de senaste åren utmanats på allvar av Axfood.
Vid sidan av dessa storheter finns Coop som försöker återvinna svunna tiders andelar och “lillen” Lidl som försöker irritera jättarna på marknaden efter bästa förmåga.
Nu redovisar både Ica och Axfood denna torsdag första kvartalet 2024 – och båda är relativt nöjda med sina insatser och kundernas respons.
Ökar 7,4 procent
Ica-gruppen konstaterar att koncernens nettoomsättning ökade med 7,4 procent och landade på 37,15 miljarder kronor, att jämföra med 34,6 miljarder första kvartalet 2023.
Vinsten landade på 1 490 miljoner kronor, även det en ökning från 1 293 miljoner kronor.
Då ska samtidigt sägas att resultatet påverkas i positiv riktning av två kalendereffekter.
Skottåret lade till en dag i februari och påsken var tidig och hamnade på kvartal 1.
Senaste nytt
Marginalen stiger
Ica Sverige, som säljer varor till Ica-handlarna, redovisar en rörelsemarginal på 3,6 procent, vilket är något högre än motsvarande kvartal förra året då marginalen stannade vid 2,7 procent.
Även Ica-ägda Apotek hjärtat stärkte sin ställning som Sveriges största apotekskedja, och ökade försäljningen till 5,15 miljarder kronor, betydligt mer än de 4,5 miljarder kronor man sålde för under första kvartalet 2023.
”Börjat bra”
”Året har börjat bra med väsentligt lägre matprisinflation och en matprissatsning som nu rullas ut i butik. Det är glädjande att se att kunderna återvänder till Ica samtidigt som antalet varor i korgarna ökar igen – och det syns givetvis i ett starkare resultat, till stor del drivet av just högre volymer”, kommenterar Ica-gruppens vd Nina Jönsson.
”Vi har redan nu ett starkt momentum med ökad kundtillströmning och det finns indikationer på att Ica-butikerna nu går starkast på marknaden”, tillägger hon.
Fortsätter knapra in
Den bilden protesterar Axfoods (börskurs Axfood) avgående koncernchef Klas Balkow mot i någon mån.
När han presenterar sitt näst sista kvartalsbokslut konstaterar han att Axfood ”visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation” och att det är ”ett resultat av betydande volymtillväxt”.
Willys fortsätter att gå bra.
”Under det första kvartalet fortsatte Willys att ta marknadsandelar, om än i en något lägre takt än tidigare, vilket är naturligt med tanke på de exceptionellt höga jämförelsetalen”, påpekar Balkow som gärna drar ut tidsperspektivet något.
”Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden”, konstaterar Axfood-basen.
Växer mer än marknaden
Axfood växer även som helhet fortfarande mer än marknaden.
Första kvartalets nettoomsättning blev 20,25 miljarder kronor, en ökning med 5,2 procent jämfört med första kvartalet 2023.
Rörelseresultatet uppgick till 817 miljoner kronor, att jämföra med 695 miljoner kronor motsvarande kvartal 2023.
Den justerade rörelsemarginalen, intressant i jämförelse med Ica, uppgick till 4,0 procent.
Läs mer:
Tronskiftet: Hon tar över Axfood. Dagens PS
Så ska Ica växa i Stockholm. Dagens PS
Matjätte storsatsar – på bostäder. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.