Instabox värdering mer än fördubblas. Vid nyemissionen förra året värderas bolaget till drygt 3 miljarder. När Creades nu omvärderar sitt innehav skjuter värdet i höjden.
Instabox värdering mer än fördubblas – värt 7 miljarder
Mest läst i kategorin
Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades säger i ett pressmeddelande att man omvärderar sitt innehav i Instabox med anledning av en transaktion i företaget. I november angav Creades att de 12 procent man äger i företaget är värda 396 miljoner kronor. Det nya värdet av Creades innehav beräknas till 843 miljoner kronor.
Konvertering ökar ägandet
“Den nya värderingen av Creades innehav i Instabox inkluderar värdet av de aktier som Creades kommer erhålla i samband med att Creades andel av ett tidigare konvertibellån till Instabox konverteras till aktier”, säger Creades i pressmeddelandet.
Transaktionen förväntas slutföras under första kvartalet 2022, och då sker också konverteringen av lånet till aktier i Instabox.
Creades kommer genom konverteringen av konvertibellånet att få ytterigare 3 475 399 aktier i Instabox. Totalt kommer man att äga 49 560 924 aktier i Instabox.
Instabox satsar på Europa
Instabox tar genom en nyemission in 750 miljoner kronor för ungefär ett år sedan. Man köper i somras ett budbolag i Nederländerna, och i december meddelar företaget att man kommer att etablera sig i Tyskland.
Företaget, som väl mest är känt för sina röda skåp att hämta paket i, satsar på att också göra gröna hemleveranser ute i Europa. Man har tidigare kritiserat de stora jättarna för att de ligger efter Sverige när det gäller last mile-bud.
”De är ganska långsamma – snabba globalt sett, men långsamma jämfört med Sverige. De är som Sverige för fem år sedan, tycker vi”, sa Alexis Priftis, vd Instabox, då till DI Digital.
Bolaget har under 2020 en omsättning på 246 miljoner kronor. Under samma år gjorde man en förlust på knappt 72 miljoner.
Läs även: Så slår Amazon ut svenska logistikbolag
Läs även: Sven Hagströmer vänder börsen ryggen
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.