Dagens PS

Ingen beredd hjälpa Northvolt

Inget stöd för Northvolt i Norden
25 mars i år. Northvolts Peter Carlsson kastar boulekulan ihop med förbundskansler Olaf Scholz. Nu har Northvolt snart slut på alla kulor. (Foto: Marcus Brandt/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 13 sep. 2024

Northvolt får ladda batterierna på egen hand. I krisen syns ingen akut hjälp. Inte bara ABB utan även Finland vänder sig i stället mot Kina.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I Skellefteå krisar Northvolt och befaras av allt fler vara på väg mot en konkurs.

Det är inte heller så att S:t Bernhards-hundarna står beredda med räddningen runt omkring batteriföretaget.

I går kom beskedet att ABB (börskurs ABB), i vars svenska ”huvudstad” Västerås Northvolts fabrik kunde ha hamnat, startar ett samarbete med kinesiska Eve Energy.

I Norge har man skrinlagt en storsatsning och tänker genomföra den i USA i stället – och i Finland vänder man, liksom ABB, blickarna mot Kina, konstaterar HBL.

Knoppat av

Hos finska Valmet har man just knoppat av sin batteritillverkning till ett separat företag, som har möjlighet att välja fritt var de köper komponenterna till sin tillverkning.

Juuso Kelkka, chef för Valmet Automotive, påpekar att eftersom det i första hand handlar om batterier för tung trafik är både volymerna och riskerna mindre än på personbilssidan.

Samtidigt ser Juuso Kelkka hur kinesiska företag vill etablera sig i Finland för produktion av batterirelaterade produkter.

Det är delvis på grund av Finlands tillgångar på råvaror och delvis för att komma undan de restriktioner som finns för direktimport från Kina.

ANNONS

”De etablerar sig här för att spela med europeiska spelregler”, sammanfattar Kelkka.

ANNONS

Senaste nytt

Tre kinesiska projekt

Finlands malmförädling är ett av de företag som arbetar för etableringar i Finland, baserade på råvaror för batteritillverkning.

Företaget har just nu tre aktuella projekt i gång, alla tre tillsammans med en kinesisk partner.

”Vår tanke är att jobba med en partner som har det teknologiska och kommersiella kunnandet och dessutom relationer till kunderna”, säger Matti Hietanen, vd för företaget hos HBL.

Hietanen är medveten om kritiken mot att gå ihop med kinesiska företag men rycker på axlarna.

”Alla de riktigt stora aktörerna inom branschen är kinesiska och så här får vi hit dem med deras kunnande och konkurrenskraft”, konstaterar han.

Kinesisk fabrik 2027

Vasa och Korsholm har etablerat området Gigavasa för att locka företag inom batterisektorn. Just nu uppges fyra företag ha planer på att etablera sig där.

ANNONS

Mest avancerade planer har kinesiska Shanshan, vars fabrik ska stå klar 2027 och ge arbete åt 1 000 personer.

Norska Freyr hade tidigare planer på att skapa fabriker för batterier till elbilar både i finska Vasa och i norska Mo i Rana. Nu har man övergett båda de planerna för att i stället satsa i USA.

Läs mer:

Här är nästa hårda slag för Northvolt. Dagens PS

“Inte jättelångt kvar till pengarna tar slut” för Northvolt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]