Resandet tar fart igen – eller skulle kunna göra det. Nu är problemet att det saknas flygplan och kommer att göra det i flera år.
Flygplanen räcker inte till när resandet tar fart
Mest läst i kategorin
Klassiska Jönssonligan hade alltid en plan. Det skulle inte räcka långt nu.
När resandet tar fart igen globalt så bromsas det av att just flygplan saknas.
Enligt Bloombergs genomgång har världen ”desperat ont om flygplan” i ett läge där resandet vill ta fart igen och nu även Kina släpper på restriktionerna.
Det kommer att ta flera år innan bristen på flygplan har åtgärdats, skriver Bloomberg.
Jefferies LLC konstaterar att det just nu finns en orderstock på 12 720 flygplan för närvarande.
Det kommer att ta flera år innan man betat sig igenom den listan.
Höga prisnivåer
En konsekvens av bristen på flygplan är naturligtvis att de höga flygpriserna de senaste månaderna är här för att stanna, åtminstone några år.
Folk vande sig vid lägre priser under pandemin och Kinas återöppning kommer att göra det värre, säger Ajay Awtaney, grundare av webbplatsen LiveFromALounge.com, om läget när folk klagar på prisnivåerna.
Det är inte bara brist på flygplan utan också andra faktorer som oljepriset.
Airbus släppte tidigare under december sitt leveransmål om 700 jetliners i år med hänvisning till problem med leveranskedjan och har tidigare varnat för att en ökning av energikostnaderna kommer att tynga särskilt mindre, kraftintensiva tillverkare, som de som tillverkar gjutgods och smide.
“Alltid försenat”
Enligt grundaren av Air Lease Corp. och ett legendariskt namn inom flyget, Steve Udvar-Hazy, har varje jet som levererats till en av världens största uthyrare under de senaste två åren dessutom varit försenat.
Vi har inte fått ett flygplan i tid, oavsett om det är en 737 Max eller en 787 eller en A330, A350, säger han.
Vi har haft förseningar på så mycket som sex eller sju månader när vi jämför kontraktsleveransmånad med faktisk leverans. Det är en kombination av problem med försörjningskedjan, ökning för snabbt och brist på arbetskraft. Produktionsarbetare kan inte arbeta hemifrån, så det har varit ett verkligt problem.
Höga priser – gamla plan
Under pandemin parkerades tusentals flygplan i öknar och på avlägsna platser i avvaktan på att pandemin skulle blåsa över.
Många av dem har inte kommit tillbaka, endera för att de behöver omfattande underhåll nu eller för att flygbolagen planerar att fasa ut dem och därför inte lägger in dem i sina tidtabeller igen.
Det ger i slutänden höjda priser och, i vissa fall, flighter med äldre plan när vissa flygbolag väljer att förlänga den tidscykel då ett plan används.
Läs mer: Flygresor efter covid – ”dyrt och exklusivt”
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.