Bristen på halvledare kommer att fortsätta nästa år. Fordonsindustrin kommer även i fortsättningen att få förhålla sig till det skrala utbudet.
Bristen på halvledare består 2023
Mest läst i kategorin
Övergången till elfordon accelererar samtidigt som beroendet av asiatiska halvledare ställer till det för bilindustrin, skriver Financial Times.
Även om både EU och USA har gjort satsningar på att bygga upp egna industrier för chip, så dröjer det innan beroendet av den asiatiska marknaden släpper.
Hassane El-Khoury, vd för den USA-baserade chiptillverkaren Onsemi, säger till Financial Times att bolaget redan har “sålt slut” på sina kiselkarbidchip under hela 2023. Till stor del kommer dessa avancerade halvledare att sitta i elbilar.
Onsemi har utökat produktionen vid sina fabriker i Tjeckien, Sydkorea och New Hampshire, vilket ska leda till 30 procent högre produktion nästa år.
Produktion av halvledare i full gång
”Det finns inget mer vi kan göra nu för att förändra läget under 2023″, säger El-Khoury.
”Vi kommer att öka i kapacitet varje kvartal, varje månad under 2023 för att möta våra kunders efterfrågan.”
Jochen Hanebeck, vd för halvledartillverkaren Infineon i Tyskland, varnar också för underkapacitet. ”Jag förväntar mig en ganska långvarig brist”, sa han. Biltillverkarna rustar sig också för problem.
Det är inte bara i elfordon som halvledarna behövs – i stort sett alla moderna bilar har halvledarkomponenter – men komponentbristen slår extra hårt mot elbilstillverkningen.
Samtidigt är det inte längre samma rusning efter den sortens halvledare som sitter i Smartphones och datorer. Därför minskar omsättningen bland annat i taiwanesiska TSMC och koreanska Samsung.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.