I pandemin lossnade det för Byggmax och vd:n Mattias Ankarberg kunde efter tre tidigare tuffa år på stolen andas ut. Han fick en svårt stukad aktie på rätt köl igen.
I pandemin lossnade det för Byggmax
Mest läst i kategorin
Under hans tre första år som vd för Byggmax var försäljningen usel, lönsamheten hackade och aktiekursen halverades, berättar Dagens Industri.
Han tillträdde vd-stolen för Byggmax på hösten 2016 och gick från att vara försäljningschef på klädjätten H&M.
“Byggmax har historiskt varit bra på att skapa lönsam organisk tillväxt. Vill man vara putslustig kan man säga att precis som i en del hemmafixar- projekt, så har det gått snett ibland”, säger Mattias Ankarberg till Di om den tunga perioden.
Tid av renovering
Han beskriver de första åren som ett renoveringsprojekt av bolaget, “en period mellan 2014 och 2016 där saker inte blev så bra”, däribland en misslyckad satsning i Finland.
Skånska Byggvaror hade köpts upp kort innan han tog över som operativ chef för Byggmax.
Det blev en dyr affär där man betalade för mycket, konstaterar han med facit i hand.
Men det ska sägas att Skånska Byggvaror sedan fått fart och uppvisar “elva kvartal i rad med lönsamhetsförbättring”.
Där till har Byggmax även kommit in i matchen i Finland med en balansräkning som Mattias Ankarberg är påtagligt nöjd med.
Siktar på 10 miljarder i omsättning
Under hans tid som vd för Byggmax har bolaget genomgått en stor förändring och under pandemiåret 2020 lossnade det på riktigt för Byggmax.
Frågan Mattias Ankarberg ställer sig nu, framgår det i Di, är hur hemmaarbeten som är Byggmax affärsidé utvecklar sig framöver.
I fjol var Byggmax försäljning 6,8 miljarder kronor, enligt Di, och 2025 är bolagets mål att omsätta 10 miljarder.
“Människor har varit låsta till sina hem och marknaden borde backa tillbaka från 2020, men vi har mycket krut från egna initiativ kvar. Ser vi till vad vi kan få ut av att uppgradera befintliga butiker, öppna nya butiker och fortsätta att öka e-handeln i hög takt och dessutom summerar in Danmark så landar vi i en försäljningsökning på 4–5 miljarder kronor. Så säg att marknaden går tillbaka från våra 6,8 miljarder kronor men att vi har en potential på 4–5 miljarder så ska vi kunna ta oss till 10 miljarder kronor i försäljning 2025”, förklarar Mattias Ankarberg i artikeln.
Läs även: Det händer på börsen idag 9 juni »
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.