Dagens PS

Hon ska bli kvitt ordet alkoholism till 2097

Oddbird
Som socialarbetare ställdes Moa Gürbüzer inför alkoholens absoluta slagsida. Nu driver hon bolaget Oddbird med målet att radera alkoholism från världskartan. (Foto: Nicke Johansson )
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 09 juni 2023Publicerad: 09 juni 2023

Var tionde sekund dör någon i världen av alkoholrelaterade skador. Ändå utgör alkohol normen i de flesta sociala sammanhang. Här berättar Moa Gürbüzer, vd på Oddbrid, om förändringsarbetet som kan rädda liv och frågan vi alla måste lära oss att ställa.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Som socialarbetare ställdes Moa Gürbüzer inför alkoholens absoluta slagsida och plockade återkommande upp spillrorna av alkoholens offer, tills hon en dag fick nog och bestämde sig för att göra något åt det.

I dag driver hon vinföretaget Oddbird. Ett av dryckesbranschens snabbast växande bolag, som tillverkar högkvalitativa viner helt utan alkohol och återkommande uppmärksammas internationellt.

Senast i samband med Sveriges nationaldag, som firades med Oddbird på trettio ambassader i världen. Bolagets viner har även serverats på röda mattan under Oscarsgalan i USA.

Målet?

Att bli kvitt ordet alkoholism i Sverige lagom till 2097.

“Alkoholindustrin har inte blivit utmanad. Den har inte heller tagit något ansvar för den skada som den gör. Det är liksom ingen som ställer industrin till svars och säger “min mamma dog på grund av dig.”

En famn som inte luktar alkohol

Ett bokslut som förutsätter att vi gör oss kvitt de invanda mönster vi vävt kring alkoholen i decennier.

“Den första dagen för mig, eller vilken ung socialarbetare som helst, som vill förändra och tror på sig själv och de metoder vi fått till oss, kommer att möta samma traumatiserade barn igen och igen”, säger Moa Gürbüzer och fortsätter:

ANNONS

”Det är ingen som förstår hur det är att plocka upp två små barn mitt i natten där föräldrarna är totalt borta. Inte heller att det finns barn som har levt på smörpaket i flera dagar, och aldrig fått en famn som inte luktar alkohol.”

Oddbird

Oddbirds viner har återkommande uppmärksammats internationellt. Senast i samband med Sveriges nationaldag, som firades med Oddbird på trettio ambassader i världen. På bilden en Spumante. (Foto: Oddbird )

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Industrin som ingen utmanar

Hon nämner de trasiga familjerelationer hon stött på under årens lopp, frånvarande föräldrar som aldrig kommer tillbaka och en industri som står bredvid och ser på.

“Alkoholindustrin har inte blivit utmanad. Den har inte heller tagit något ansvar för den skada som den gör. Det är liksom ingen som ställer industrin till svars och säger “min mamma dog på grund av dig”, säger Moa.

Så lever vi i en kultur som bygger på att alla är glada. Vi älskar att festa och fira och pushar gärna våra medmänniskor att göra detsamma, vare sig det gäller ölen under fotbollsmatchen eller groggen på flygplanet.

“Alltså bara för att jag reser så ska jag dricka klockan sju på morgonen?”, utbrister Moa och konstaterar att det är ett av många tillfällen som ofrånkomligen kommit att förknippas med alkohol, eftersom vi inte vet något annat.

“Du har alltid minst en i din familj som har ett problem med alkohol. Och då tänker jag, om du vill förändra livsmönster och ditt sätt att leva, då är du en “Oddbird”, som står på egna ben och gör dina egna val, utanför normen.”

Skam och utanförskap

ANNONS

Det skapar ett flockbeteende där en rädsla för utanförskap kan leda till skamkänslor. Något som vi verkligen inte gillar i Norden, då vi som Moa uttrycker det redan “skäms för att vi skäms.” Ett dilemma som i sämsta fall kan sluta i en terapistol tio år senare.

“Alkoholen har trängt in så djupt i oss, att vi inte vågar säga nej”, konstaterar hon.

Av det skälet har vi också svårt för människor som avviker från normen, vilket lämnar dem som tackar nej till alkohol i en mycket obekväm sits, där de tvingas be om ursäkt och inte sällan exkluderas från sociala sammanhang.

Att känna det utanförskapet är tufft. För vem vill stämplas som tråkig?

“Och nu befinner vi oss i ett läge där hela majoriteten tycker att alkohol är det bästa som har hänt, där vi även tänker att det alltid är någon annan som kan råka illa ut”, säger Moa.

Drabbar var fjärde person

Så är dock inte fallet. Den bistra sanningen är tvärtom att alkoholrelaterade problem i dag drabbar var fjärde person.

“Du har alltid minst en i din familj som har ett problem med alkohol. Och då tänker jag, om du vill förändra livsmönster och ditt sätt att leva, då är du en “Oddbird”, som står på egna ben och gör dina egna val, utanför normen”, säger Moa.

Ibland är det lättare sagt än gjort. Normen lever nämligen sitt eget liv medan alkoholindustrin tjänar på det.

ANNONS

Det blev Moa definitivt varse när hon startade upp Oddbird under 2013.

Inte alkoholen som gör vinet

Många var de som höjde på ögonbrynen när hon tillsammans med en av de främsta vinmakarna i franska Alsace började tillverka premiumviner utan alkohol.

En kombination som vissa säkert skulle hävda är en omöjlighet, eftersom det brukar sägas att alkoholen är det som gör vinet. Något som Moa Gürbüzer avvisar med bestämdhet.

“Jag utmanar de skickligaste vingårdarna i Frankrike att tänka ut hur ett vin ska smaka som inte har etanol i sig. Alla kan göra vin med etanol. Det är väldigt enkelt, misslyckas man som vinmakare lägger man bara i tillsatt etanol, buteljerar och säljer vinet billigt”, säger hon.

Inte ett ”alternativ”

Hon förklarar att alkoholindustrin historiskt sett byggt på att ta fram dåliga, alkoholfria alternativ eftersom man i grund och botten vill sälja mer alkohol. Till detta kommer också vilseledande kampanjer där alkoholfria produkter säljs under samma etikett som gängse med alkohol i PR-syfte.

En viktig distinktion för Oddbird har därför varit att skapa en egen genre, där en stor del av förändringen består i att kunna erbjuda kvalitet i alla led.

”Vi är precis lika nördiga i vårt hantverk som Porsche eller Tesla”, konstaterar Moa.

ANNONS

Det innebär i praktiken att Oddbird utöver ett nära samarbete med kemister och vinmakare, även driver ett forskningscenter i Alsace. Där övervakas varje druva och var timme av vinets fermentering minutiöst, innan alkoholen tas bort.

“Vi vill inte kalla oss för ett alternativ. Gör vi det är normen fortfarande alkoholen. Vi är ett vin där etanolen saknas”, säger Moa.

”Jag kanske inte vill dricka en onsdag”

En detalj som faktiskt kan rädda liv, givet att de aktörer som säljer och serverar alkohol är beredda att tänka utanför boxen.

Hit hör krogbranschen, där alkoholfritt knappast är det första du ser på menyn.

“Alltså, jag har gått på så många tillställningar. Vid varje bord är det minst tre personer som inte vill ha alkohol, och de säger detta så tyst till servitören”, säger Moa och fortsätter:

“Jag kanske inte vill dricka en onsdag, men ändå gå på restaurang? Om vi förändrar menyer. Om vi förändrar vårt synsätt mot alkohol. Om vi säger dra åt helvete till alkohol när vi vill, då vet vi att vi kan förändra livet för de där barnen. Och hela det förändringsarbetet är mitt bokslut, mitt beteendebokslut, säger hon.

Innehållsförteckning på alla viner

En annan viktig del i det bokslutet är kunskap och information.

ANNONS

“Jag tycker att det är väldigt viktigt att det finns en innehållsförteckning på alla viner med alkohol, eftersom många innehåller tillsatt etanol och vi vet om att en människa dör av alkohol var tionde sekund”, säger Moa.

Hon förklarar att hon i grunden tycker att Systembolagets monopol är en bra sak, men att de behöver stärka sin identitet när det kommer till hälsoperspektivet.

Så även myndigheterna.

“Folkhälsan har en skyldighet att tala om för oss att inte dricka. Precis som de lärt oss att vi ska äta fyra skivor bröd om dagen”, säger Moa.

Kostar 100 miljarder per år

Hon tycker även att företag behöver ta sitt ansvar, eftersom företagsfester och after work i många fall är en drivande faktor när det kommer till drickande.

“Så fort en människa på ett företag drabbas av alkoholproblem medför det miljoner av utgifter där hela systemet som den människan befinner sig i har ett problem”, säger Moa.

Det problemet kostar i runda svängar samhället 100 miljarder per år, och kan ställas mot Systembolagets årsintäkter på 37 miljarder.

Frågan som borde vara självklar

ANNONS

Så hur vänder vi de siffrorna?

Svaret på det vilar egentligen i en fråga, som borde vara lika självklar som den vi ställer när vi erbjuder kaffe med eller utan mjölk: vill du ha vin med eller utan alkohol?

“Om vi får till det, så har du och jag förändrat livet för femtiotusen barn redan år ett. Då får du även möjligheten att säga nej tack utan att behöva känna dig utanför”, säger Moa.

Det kräver förstås att utbudet och tillgängligheten på vin och andra drycker utan alkohol breddas, så att vi inte längre förknippar sinnliga upplevelser som mat med etanol. Något som Oddbird kan bidra med genom att tala öppet om alkohol och arrangera meningsfulla events.

Trendskifte generation Z

Ett bra exempel på det senare är ”Nowhere – världens mest distanserade restaurang”, som uppmärksammats av 340 miljoner människor och uppmuntrar människor att mötas på nya sätt – utan alkohol.

Ett trendskifte som yngre personer, med tyngdpunkt på generation Z, hittills varit bäst på att anamma. Nu återstår resten av världen.

Ouppnåeligt? Inte för en Oddbird.

“Vi har tagit fram ett gin där det står 2097. Det är höjden på Kebnekaise, men det är också året där vi inte längre har en enda person som är alkoholist”, säger Moa.

ANNONS

Moa Gürbüzer

Gör: Vd och grundare av OddBird.

Karriär i korthet: Utbildad socionom och terapeut vid Göteborgs Universitet. Arbetat som familjeterapeut och handledare i socialt behandlingsarbete. Grundade det svenska bolaget Oddbird 2013. Bolagets viner har sedan dess hyllats världen över och bland annat serverats på Oscarsgalan. Delar av dessa framgångar lyftes fram då Moa under 2016 fick ta emot H.M Kung XVI Gustafs pris som “Årets Nybyggare”. 

Om vin: Jag förstår att man älskar vin. Jag har absolut inga problem med det, men jag vill att du lär dig mer om det.”

Om mod: ”Att bevaka sin rädsla kan göra att du blir modig.”

Om förändring: Kulturer är inte statiska. De förändras utifrån våra sinnen, och så länge vi använder dem kan alla förändras. Vi vill åt att förändra normer, och det gör man genom toleransnivå som är markören mot normalkurvan.

Entreprenörskap: “Företag överlever endast om de håller sig till sina värderingar och sina visioner och är klara över sin identitet. Som entreprenör eller ledare behöver du vakta det under hela resan. Gör du det kommer inget att rubba dig.” 

Inspiration: “Jag inspireras av stora tänkare, med ett altruistiskt synsätt på världen, sina medmänniskor och vikten av att vi är en befolkning. Vi behöver ta oss an stora globala problem, och vi behöver ledare som kan prata om världen.”

Nyfiken? Oddbirds viner finns att köpa på Systembolaget. 

Vill du läsa mer om spännande profiler och entreprenörskap? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Relaterade artiklar:

Shoka Åhrman: Från sparekonom till makthavare 

Michaela Berglund: Kvinnor investerar i andra kvinnor 

Julia Haglind: “Jag jobbar som bäst med kniven mot strupen” 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]