Dagens PS

H&M säljer nya kläder på Sellpy: "Ljuger"

H&M
H&M säljer nya kläder via second hand-sajten Sellpy (Foto: Tomas Oneborg, Adam Wrafter/SvD/TT)
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 20 mars 2023

H&M-ägda Sellpy marknadsförs som en ledande sajt för second hand-kläder. Samtidigt säljer H&M nya kläder, för samma pris som i butik, på sajten. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sellpy marknadsförs som en ledande sajt för second hand-kläder.

Här kan privatpersoner köpa och sälja kläder i andra hand, med några enkla knapptryck.

Nu har det H&M-ägda företaget, som tidigare varit i blåsväder, möt ny kritik.

MISSA INTE: Regeringen kallar FI, Riksgälden och Riksbanken till krismöte om bankerna

Säljer nya varor från H&M

Det var under första veckan av december 2022 som som ett tjugotal anmälningar mot Sellpy kom in till Konsumentverket.

Enligt Svenska Dagbladet skrev en anmälare:

“Sellpy påstår sig vara en marknadsplats for second hand-varor, men säljer ut lager från den största ägaren H&M – varor som kommer direkt från företaget”.

Flera anmälare påstår att det säljs kläder i nyskick från H&M:s olika varumärken, som COS och And Other Stories, med samma prislapp som ute i butikerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kan röra sig om greenwashing

I samma veva som anmälningarna kom in till Konsumentverket, hade Yrsa Lindberg, hållbarhetsstrateg och pressekreterare på Miljöpartiet, publicerat en film på sitt Instagram-konto “Greenwashingisverige”. Klippet visar hur 216 identiska nyproducerade H&M-tröjor dyker upp på Sellpys sajt.

“Flera följare skrev till mig att Sellpy har förändrats sedan H&M köpte andelar av dem. Att det är väldigt mycket kläder från H&M-gruppens varumärken. Och att det kan vara väldigt många av samma plagg”, säger hon till SvD.

Yrsa Lindberg menar att fenomenet blottar ett större problem, som kan ha konsekvenser för klimatomställningen.

“Att sälja nya kläder från H&M motiverar dem att fortsätta med fast fashion-modellen. Det är min poäng: Nej, jag tycker inte att kläderna ska eldas upp i stället, men det här möjliggör ju den här modellen”, säger hon.

“Ljug rakt upp och ned”

Kritiken handlar också om att det är vilseledande att marknadsföra Sellpy som second hand-sajt, när det även säljs kläder i nyskick från företag.

“Om man marknadsför varor som att de är second hand-varor, men så är det inte så, då är det troligtvis vilseledande, eftersom all marknadsföring ska vara sanningsenlig”, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket, till SvD.

Flera av de nya plaggen ska ha sålts i annonser märkta med ”kvalitetssäkrad second hand” och ”hållbar shopping”.

ANNONS

“Det är vilseledande att skriva att det är second hand, och få människor att tro det när det inte är det. Det är ljug rakt upp och ner”, säger Yrsa Lindberg.

Läs även:

Sellpy straffas – anställda fick elstötar

H&M pumpar in pengar i förlusttyngda Sellpy

Begagnade saker populära när inflationen slår rekord

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS