Dagens PS

H&M-rapporten: Hösten oroar mode-vdn

H&M vdn Daniel Ervér levererar en stark rapport från klädjätten men oroas samtidigt inför hösten av externa faktorer som kan påverka målen skriver han i vd-ordet,
H&M vdn Daniel Ervér levererar en stark rapport från klädjätten men oroas samtidigt inför hösten av externa faktorer som kan påverka målen skriver han i vd-ordet. (Foto: Magnus Hjalmarson Neiderman/SvD/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Modejätte H&M rapporterar ökad vinst för fjärde kvartalet i rad. Men för andra halvåret oroas vd Daniel Ervér av flera externa faktorer som kan påverka möjligheterna att nå målen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid debuten i mars rusade H&M-aktien (börskurs H&M) 13 procent. Nu har modejättens vd Daniel Ervér blivit varm i kläderna när det är dags för hans andra kvartalsrapport som börs-vd.

H&M gör “bästa resultat på flera år”

Om det blir samma kursrusning som förra gången återstår att se när men i stort låg H&M:s siffror i linje med marknadens förväntningar.

Omsättningen ökade med 3 procent till 59 605 miljoner kronor vilket kan jämföras med 59 351 miljoner kronor från Infronts sammanställning av 23 analytikers estimat enligt Placera.

H&M rusar över 13 procent på rapporten

Under morgonen redovisade klädjätten H&M en oväntat stark resultatrapport som lyfter aktien till skyarna på Stockholmsbörsen.

Rörelseresultat landade på 7 098 miljoner kronor vilket var något under analytikernas förväntan på 7 273 miljoner kronor. Daniel Ervér är dock nöjd med kvartalet:

“Under det andra kvartalet har vi nått vårt bästa resultat och kassaflöde på många år och nu tar vi nästa steg med framåtlutande satsningar för att stärka varumärket, kunderbjudandet och shoppingupplevelsen”, skriver vd:n i rapporten.

ANNONS

Senaste nytt

Material och valuta

ANNONS

Framåt finns det dock faktorer som bekymrar mode-vdn.

“Vårt mål att uppnå en rörelsemarginal om 10 procent helåret 2024 kvarstår. Förutsättningarna för att nå denna nivå i år har dock blivit mer utmanande då externa faktorer som påverkar våra inköpskostnader och försäljningsintäkter, bland annat material och valuta, bedöms ge en mer negativ påverkan än vad vi förväntat oss under det andra halvåret”.

På den positiva sidan verkar H&M ha lyckats in pricka in vad klädköparna vill ha i garderoben i sommar.

“Vår- och sommarkollektionerna har mottagits mycket väl vilket återspeglas i den förbättrade försäljningen under andra kvartalet. Vi ser tillväxt inom alla kundgrupper och en positiv trend i samtliga regioner”, skriver Daniel Ervér.

H&M har också under våren testat en ny uppdaterad onlinebutik som enligt klädjätten mottagits väl av marknaden.

Läs mer:

Analytikerna: H&M kan kursdubblas. Dagens PS

Avanzas kunder sålde bort sig i H&M. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS