Dagens PS

H&M lägger ned Karl-Johan Perssons satsning

"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan.
"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan. (Foto: Christine Olsson/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 21 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

För drygt sex år sedan lanserade H&M det nya varumärket Afound under dåvarande vd Karl-Johan Perssons ledning. Nu meddelar modejätten i ett pressmeddelande att satsningen helt läggs ned.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I januari 2018 berättade H&M (börskurs H&M) för första gången om den nya satsningen Afound.

“Ser stor potential”

“Afound blir en marknadsplats för attraktiva erbjudanden från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken, såväl externa som koncernens egna. De första butikerna och en digital marknadsplats öppnas först i Sverige”, skrev H&M i sin rapport för första kvartalet då.

Förhoppningarna på satsningen var stora.

“Vi ser en stor potential för Afound och ser fram emot att introducera marknadsplatsen och fysiska butiker i Sverige 2018”, sa Afounds managing director Fredrik Svartling vid tillfället.

Senare på våren öppnades den första butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm.

ANNONS

Senaste nytt

Karl-Johan Persson: “Mycket lyckat mottagande”

Initiativet att starta Afound togs under nuvarande ordföranden Karl-Johan Perssons tid på vd-posten.

ANNONS

H&M-arvtagaren beskrev i sitt vd-ord för första halvåret 2018 starten på Afound-satsningen som “mycket lyckad”:

“För två veckor sedan lanserade vi vårt senaste varumärke – Afound – en innovativ marknadsplats i Sverige med hundratals speciellt utvalda mode- och livsstilsvarumärken med varor till fyndpriser. Mottagandet har varit mycket lyckat i både butik och online”, löd Karl-Johan Perssons ord då.

Men sedan dess verkar satsningen ha gått trögare liksom hela modejättens börskurs som stått i princip still sedan dess. Och i dag kom alltså beskedet om att Afound helt läggs ned.

“Vi ser inte tillräcklig efterfrågan”, skriver H&M i pressmeddelandet och berättar att varumärket avvecklas senare i höst.

Läs mer:

Analytikern: H&M kan kursdubblas. Dagens PS

Här går det bra för H&M. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS