För drygt sex år sedan lanserade H&M det nya varumärket Afound under dåvarande vd Karl-Johan Perssons ledning. Nu meddelar modejätten i ett pressmeddelande att satsningen helt läggs ned.
H&M lägger ned Karl-Johan Perssons satsning
Mest läst i kategorin
I januari 2018 berättade H&M (börskurs H&M) för första gången om den nya satsningen Afound.
“Ser stor potential”
“Afound blir en marknadsplats för attraktiva erbjudanden från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken, såväl externa som koncernens egna. De första butikerna och en digital marknadsplats öppnas först i Sverige”, skrev H&M i sin rapport för första kvartalet då.
Förhoppningarna på satsningen var stora.
“Vi ser en stor potential för Afound och ser fram emot att introducera marknadsplatsen och fysiska butiker i Sverige 2018”, sa Afounds managing director Fredrik Svartling vid tillfället.
Senare på våren öppnades den första butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm.
Senaste nytt
Karl-Johan Persson: “Mycket lyckat mottagande”
Initiativet att starta Afound togs under nuvarande ordföranden Karl-Johan Perssons tid på vd-posten.
H&M-arvtagaren beskrev i sitt vd-ord för första halvåret 2018 starten på Afound-satsningen som “mycket lyckad”:
“För två veckor sedan lanserade vi vårt senaste varumärke – Afound – en innovativ marknadsplats i Sverige med hundratals speciellt utvalda mode- och livsstilsvarumärken med varor till fyndpriser. Mottagandet har varit mycket lyckat i både butik och online”, löd Karl-Johan Perssons ord då.
Men sedan dess verkar satsningen ha gått trögare liksom hela modejättens börskurs som stått i princip still sedan dess. Och i dag kom alltså beskedet om att Afound helt läggs ned.
“Vi ser inte tillräcklig efterfrågan”, skriver H&M i pressmeddelandet och berättar att varumärket avvecklas senare i höst.
Läs mer:
Analytikern: H&M kan kursdubblas. Dagens PS
Här går det bra för H&M. Dagens PS