Dagens PS

H&M lägger ned Karl-Johan Perssons satsning

"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan.
"Ett mycket lyckat mottagande" var dåvarande vd Karl-Johan Perssons ord om satsningen som lanserades 2018. Men i dag kom beskedet att H&M helt skrotar varumärket inklusive butikerna på grund av låg efterfrågan. (Foto: Christine Olsson/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 21 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

För drygt sex år sedan lanserade H&M det nya varumärket Afound under dåvarande vd Karl-Johan Perssons ledning. Nu meddelar modejätten i ett pressmeddelande att satsningen helt läggs ned.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I januari 2018 berättade H&M (börskurs H&M) för första gången om den nya satsningen Afound.

“Ser stor potential”

“Afound blir en marknadsplats för attraktiva erbjudanden från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken, såväl externa som koncernens egna. De första butikerna och en digital marknadsplats öppnas först i Sverige”, skrev H&M i sin rapport för första kvartalet då.

Förhoppningarna på satsningen var stora.

“Vi ser en stor potential för Afound och ser fram emot att introducera marknadsplatsen och fysiska butiker i Sverige 2018”, sa Afounds managing director Fredrik Svartling vid tillfället.

Senare på våren öppnades den första butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Karl-Johan Persson: “Mycket lyckat mottagande”

Initiativet att starta Afound togs under nuvarande ordföranden Karl-Johan Perssons tid på vd-posten.

H&M-arvtagaren beskrev i sitt vd-ord för första halvåret 2018 starten på Afound-satsningen som “mycket lyckad”:

ANNONS

“För två veckor sedan lanserade vi vårt senaste varumärke – Afound – en innovativ marknadsplats i Sverige med hundratals speciellt utvalda mode- och livsstilsvarumärken med varor till fyndpriser. Mottagandet har varit mycket lyckat i både butik och online”, löd Karl-Johan Perssons ord då.

Men sedan dess verkar satsningen ha gått trögare liksom hela modejättens börskurs som stått i princip still sedan dess. Och i dag kom alltså beskedet om att Afound helt läggs ned.

“Vi ser inte tillräcklig efterfrågan”, skriver H&M i pressmeddelandet och berättar att varumärket avvecklas senare i höst.

Läs mer:

Analytikern: H&M kan kursdubblas. Dagens PS

Här går det bra för H&M. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]