Franska lyxvarumärket Hermès visar starka siffror för årets första kvartal och är nu världens näst mest värdefulla lyxföretag.
Hermès slår marknadens förväntan med råge
Mest läst i kategorin
Hermès, varumärket bakom de ikoniska handväskorna Birkin och Kelly har nu ett börsvärde på 200 miljarder euro, 2 000 miljarder kronor. Det gör företaget till det näst mest värdefulla lyxbolaget i världen, efter giganten LVMH, skriver Robb Report.
Förra veckan redovisade både LVMH och Hermès sina rapporter för årets första kvartal.
Det allt tuffare ekonomiska tiderna är inget som syns i bolagens siffror. Tvärtom, Hermès ökade försäljningen med 23 procent under det första kvartalet, och LVMH ökade sin försäljning med 17 procent.
Det är ett resultat långt över marknadens förväntningar.
Hermès nådde historisk milstolpe
Bloomberg rapporterade att Hermès nu nått en historisk milstolpe då bolagets marknadsvärde för första gången överskrider 200 miljarder euro, 2 000 miljarder kronor.
Det är en imponerande bedrift av lyxvarumärket.
Bolagets starka resultat förstärkts av Kinas återhämtning där efterfrågan på mode och design i lyxklassen återigen tagit fart.
Det gör att Hermès nu är det näst mest värdefulla lyxvarumärket i världen, efter konglomeratet LVMH som för närvarande värderas till 420 miljarder euro, 4 200 miljarder kronor.
Senaste nytt
4 miljoner för en Birkin
Hermès skiljer sig från andra varumärken i samma kategori med sin höga efterfrågan på märkets handväskor som kunderna är beredda att betala stora summor för.
För den eftertraktade handväskan Birkin, börjar priserna på ungefär 7 000 euro, cirka 80 000 kronor, och för en sällsynt variant får kunden vara beredd på att betala upp till 350 000 euro, alltså närmare 4 miljoner kronor.
Efter pandemin har lyxmarknaden tagit fart ordentligt.
Hermès och LVMH har ökat exceptionellt, men företag som Burberry och Hugo Boss har också sett ökad tillväxt under årets första kvartal.
Med sitt höga marknadsvärde har Hermès nu inte bara befäst sin position som ett kraftpaket inom lyxsektorn, utan har också visat den varaktiga attraktionskraften och motståndskraften hos high-end designermärken i tider av ekonomisk motgång.
Läs mer: Världens rikaste blir ännu rikare
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.