Dagens PS

Hela havet stormar – nu planerar rebellerna nya attacker

havet
Den globala handeln kommer fortsätta pressas ett tag framöver. (Foto: Unsplash)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 22 jan. 2024Publicerad: 22 jan. 2024

Hundratals lastfartyg måste ta långa och dyra omvägar. Krisen i Röda havet har också blottat hur sårbart Kina verkligen är.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bab al-Mandab-sundet är ett strategiskt viktigt och 32 kilometer brett vattenstråk som skiljer nordöstra Afrika från Arabiska halvön.

Här passerar 12 procent av den globala handeln årligen, till ett värde av 1 biljon dollar.

Efter en rad attacker från huthirebeller i Jemen, har rederierna i månader tvingats ta långa och dyra omvägar runt Godahoppsudden.

Läs mer: Krisen i Röda havet stoppar Tesla Dagens PS

Bränsle för en miljon

Nu tar det uppemot 12 dagar längre för varorna att fraktas. Detta kräver extra bränsle och leder till ökade kostnader och förseningar, skriver BBC.

Dessutom innebär det oförutsägbara vädret vid Afrikas sydspets ytterligare risker.

En enda fraktresa kostar nu rederierna en extra miljon dollar – bara i bränsle.

Försäkringspremierna har också stigit på grund av ökade risker för attacker från huthirebeller.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kinas oro

Krisen i Röda havet har bland annat fått oljepriset att skena, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Även fraktpriserna från Asien till Europa har fördubblats, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Handelsstörningarna har blottat hur sårbar Kinas exportberoende ekonomi är för leveransproblem av det här slaget, skriver Reuters.

Vid Världsekonomiskt forum i Davos har landets premiärminister Li Qiang betonat vikten av att de globala leveranskedjorna hålls “stabila och smidiga”.

Läs mer: Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar Dagens PS

Drabbar också klimatet

För att mildra störningarnas effekter har vissa företag börjat förlita sig mer på fabriker i länder som Turkiet och Vietnam.

På så vis kan man även minska beroendet av Kina.

ANNONS

Omvägarna får också en betydande påverkan på miljön. Längre seglingsvägar leder till ökad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, vilket strider mot internationella mål.

Läs mer: Maersk: Läget i Röda havet hotar globala ekonomi Dagens PS

Stöds av Iran

Trots amerikanska ansträngningar att stoppa huthirebellernas attacker, fortsätter aggressionerna. Någon nedtrappning av läget i Röda havet syns i nuläget inte.

Enligt källor till Politico ska rebellerna ha försökt få vapen från Iran för att genomföra nya attacker – bland annat via missilangrepp mot fraktfartyg.

Detta skulle i sin tur kunna förvärra konflikten i Mellanöstern.

Wallenberg ser nytt inflationshot

Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg varnar för prisökningar till följd av Röda havet-attackerna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS