Efter de tuffa åren storsatsar nu Heineken återigen i Storbritannien. Stängda pubar ska öppna, och slitna pubar ska renoveras.
Heinekens storsatsning: Stängda pubar ska öppna igen
Mest läst i kategorin
Den nederländska bryggerijätten Heineken går på offensiven och satsar mer pengar på sin kedja Star Pubs & Bars i Storbritannien. Bolaget ska satsa motsvarande en halv miljard kronor (35 miljoner pund) på att öppna 62 pubar som stängt på senare år, och dessutom renovera över 600 pubar.
Pandemin slog hårt mot de klassiska brittiska pubarna som finns på nästan varenda gathörn i Storbritannien. Enligt data från Beer and Pub Association (BBPA) har 500 pubar om året stängts under åren 2021-2023. Det ska dock sägas att antalet pubar i Storbritannien har minskat en längre tid, om än i långsammare takt.
För Heinekens del har även kriget i Ukraina och beslutet att lämna Ryssland drabbat företaget hårt, och de har skurit ned på personal. Men Heinekenser nu en möjlighet till en lokal satsning i Storbritannien, då allt fler britter drar ned på sina resor in till stadskärnorna.
“Att arbeta hemifrån är mer vanligt och människor vill spara på resor, då kommer större renoveringar att koncentreras på att förvandla trötta pubar i förortsområden till förstklassiga lokala platser”, skriver Heineken om satsningen.
Målet är att bolaget ska “minska antalet stängda pubar i vår egendom till nivåerna före pandemin”.
Läs även: Heineken varnar: Dyrare öl i hela världen (Dagens PS)
Läs även: Bill Gates köper Heineken-aktier: “Ingen stordrickare” (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.