Allt fler varumärken vill inte förknippas med nazistiskt innehåll på plattformen – vd pressas att sparka Musk.
Krisen fördjupas – ännu fler bolag slutar annonsera på X
Mest läst i kategorin
Minst ett dussin stora varumärken har senaste tiden stoppat sina annonser på Elon Musks plattform X, på grund av att man inte vill förknippas med antisemitiskt innehåll.
Häromveckan var det stora annonsörer som Disney, Paramount och Warner Bros. Discovery som flydde sajten, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Nu sällar sig Fox Sports, Ubisoft, Axios, TechCrunch och Paris Hiltons 11:11 Media till den växande skaran av bolag som inte vill se sina varumärken befläckade av X och dess innehåll. Det skriver CNN.
Även Apple ska ha pausat sina annonser på plattformen sedan förra veckan.
Läs mer: Wikipedias medgrundare dissar X – Dagens PS
X: Ni borde skydda yttrandefriheten
Krisen fördjupas därmed för X, som kämpat länge med att locka tillbaka varumärken till plattformen sedan Elon Musk i fjol tog över det som då hette Twitter.
X har uppmanat sina annonsörer att skydda “yttrandefriheten”. Företaget har också stämt Media Matters för förtal, efter en rapport som visar att annonser från IBM hamnat bredvid nazistiskt innehåll på sajten.
Uppgifterna, tillsammans med det faktum att Elon Musk spred antisemitiska konspirationsteorier på X, blev spiken i kistan för IBM:s annonser på plattformen.
Vd pressas att sparka Musk
X har samtidigt stoppat annonser från att kunna visas på de nazistiska konton som identifierats av Media Matters – men dessa och andra högerextrema konton är fortfarande aktiva på plattformen.
Nu höjs allt fler röster för att vd Linda Yaccarino ska sparka Elon Musk från X, skriver Breakit.
Investerare oroas också över att Musk låter sin personlighet och sina starka åsikter ta alldeles för mycket plats, istället för att ägna tid åt att leda sina bolag.
Vissa anklagar honom rent av för att “förstöra” bolagen som han bygger upp, vilket Dagens PS har rapporterat om.
Läs mer: Vägen till framgång – enligt Elon Musk – Dagens PS
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.