Dagens PS

Hamnstrejk i USA hotar julstämningen

Hamnstrejk
Lyftkrranar i hamnen i New York framför Frihetsgudinnan. (Foto: Julia Nikhinson/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 24 sep. 2024Publicerad: 24 sep. 2024

En hamnstrejk i östra och södra USA kan inledas 1 oktober, vilket får företagen i landet att skynda på sina importer inför jul och omdirigera trafik till västkusten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kontraktet mellan hamnarnas samarbetsorganisation United States Maritime Alliance och fackförbundet International Longshoremen’s Association löper ut på måndag och strejkhotet hänger i luften, vilket skulle bli den första strejken i hamnarna på USA:s östkust och sydkust sedan 1977, rapporterar New York Times.

En kort strejk kan leda till stora störningar, blir det en lång strejk kan det slå mot USA:s ekonomi och världshandeln i stort om varor inte kan ta sig in och ut i landet.

Årstiden gör problemet ännu större, då många företag nu vill importera varor inför julhandeln.

Västkusten har annat fackförbund

Hamnar i New Jersey, Maryland, Virginia, Georgia och Texas skulle påverkas, däremot tillhör västkustens hamnarbetare ett annat fackförbund som förhandlade ett nytt avtal förra året. De västra hamnarna är dock redan fullbokade, och har lika hög trafik som under pandemiårens kaos 2021-2022.

JPMorgans transportanalytiker uppskattar att en hamnstrejk kan kosta ekonomin 5 miljarder dollar om dagen – sex procent av BNP på daglig basis.

Förhandlingarna har strandat, och parterna har inte träffats fysiskt sedan i juni då fackförbundet avbröt förhandlingarna på grund av “otillåten användning av arbetsbesparande teknik i en hamn i Mobile, Alabama”, skriver New York Times.

“Förolämpande erbjudanden”

Löneförhandlingarna är inte offentliga, men enligt tidningen har facket begärt löneförhöjning på 5 dollar i timmen varje år under de sex år som kontraktet löper. Arbetsgivarna ska ha erbjudit 2,5 dollar i timmen extra per år. Med det nuvarande kontraktet tjänar hamnarbetarna 39 dollar i timmen om de har sex års erfarenhet eller mer.

ANNONS

“Mina I.L.A. medlemmar kommer inte att acceptera dessa förolämpande erbjudanden som är ett skämt med tanke på arbetet mina I.L.A.-longshore-arbetare presterar, och de miljardvinster företagen gör på ryggen av deras arbete”, sa Harold J. Daggett, fackets ordförande, i ett uttalande på måndagen.

Läs även: Hamnarbetare vägrar röra ryska fartygslaster (Dagens PS)

Läs även: Nu har vi en rejäl fraktkris på gång – igen (Dagens PS)

Läs även: Världens största banker: Kärnkraften ska tripplas till 2050 (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]