Memmos affärsidé går ut på att låta kändisar sälja hälsningar till privatpersoner och företag. Nu ansöker företaget om konkurs – och över 200 miljoner kronor kan därmed brinna inne.
Hajpad kändisapp i konkurs – 230 miljoner upp i rök
Mest läst i kategorin
Maria Montazami, Dogge Doggelito och Glenn Hysén är bara några av de många svenska celebriteter som finns i Memmos kändisbank. För några hundralappar kan vem som helst köpa en personlig, inspelad hälsning från någon av dessa personer.
Nu har företaget Memmo, som grundades 2019, ansökt om konkurs, enligt Breakit.
Upp som en sol…
Det började bra.
På bara ett år ökade Memmo sin omsättning från 7 till 69 miljoner kronor under 2021.
Däremot låg resultatet på minus och företagets rörelseförlust landade på 84,1 miljoner kronor.
Företaget lockade tunga riskkapitalister som Lugard Road och Leftlane Capital. Flera profilstarka delägare har suttit på poster i företaget, som Klarnas medgrundare Victor Jacobsson.
Enligt Bolagsverket har Memmo tagit in 230 miljoner kronor i riskkapital sedan starten.
Gick back med 100 miljoner
2022 blev ett besvärligt år för företaget.
Bolaget gick back med 100 miljoner kronor efter att ha haft en förlust på runt 77 miljoner året innan.
Man införde flera sparpaket och stoppade marknadsföringen. Dessutom sparkades 40 procent av personalstyrkan, vilket Dagens PS rapporterade om.
Bara några månader senare, i oktober, minskade personalen ytterligare, enligt Dagens industri.
Hajpades av ägarna
I mitten av 2021 värderades Memmo till 760 miljoner kronor av sina ägare.
Men bara ett år senare, i samband med att företaget genomförde sin senaste kapitalanskaffning, låg värdet endast på 250 miljoner kronor, med de nya pengarna inräknade.
Anledningen till den dramatiska vändningen för bolaget tros vara en minskad efterfrågan på företagets tjänster, skriver Di.
Läs även:
Hajpade kändistjänsten plockar in 100 miljoner
Memmo skär ned på personalen med 40 procent
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.