Yngre investerare tittar på guld och gillar vad de ser. Särskilt bland kinesiska Generation Z-medlemmar är det hetare än någonsin.
Guld är hett bland unga investerare
Mest läst i kategorin
Vilken sorts investeringar tilltalar millennials och Generation Z? En färsk undersökning levererade ett överraskande svar. Bland rika investerare under 43 år ägde 45 procent guld i fysisk form, och ytterligare 45 procent var intresserade av att göra det. Detta rapporterar Reuters.
Stigande guldpriser väcker intresse
I vanliga fall brukar inte den gula metallen tilltala så unga investerare. De uppfattar det som tråkigt. Men som vi har skrivit om flera gånger på senare tid har guld nått nya rekordnivåer.
Den här starka utvecklingen har väckt även millennials och Gen Z:s intresse. I betydligt högre grad än äldre generationer. En tänkbar förklaring till att de över 43 inte väljer guld i samma utsträckning kan vara att där är intresset för aktier och fonder större.
Guld optimalt för kinesiska investerare
En yngre grupp investerare som verkligen omfamnat guld är kineser i Generation Z. Den långa perioden av svag ekonomi och osäker aktiemarknad har fått dem att välja guld framför till exempel bankkonton.
Små guldbönor som bara väger något eller några gram ses som den säkraste investeringen för unga kineser. Detta rapporterar Mining.com.
“Det går nästan inte att förlora pengar på guld” säger en av de unga investerarna.
Guldpriser över tid
Att priset på guld inte skulle kunna gå ner är tyvärr inte sant. Den senaste gången ett större fall kom är bara för några år sedan – när covid började ge med sig. Priset på guld hade gått upp kraftigt när pandemin började och när tiderna sedan blev bättre gick det ner. Från att ha kostat runt 2 000 dollar per uns sjönk det till 1 700 dollar per uns.
Det som ofta reglerar priset är osäkerhet på marknaden och politisk oro. Vi har haft gott om bägge delarna på senare år, och därför var det inte oväntat att guldpriset nådde en all-time high på 2 265 dollar per uns i april i år.
Läs också:
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.