Dagens PS

Gucci-ägaren på glid – aktien når bottennivåer 

Kering Gucci
Det är svårt att vara lönsam när efterfrågan från lyxkonsumenter fortsätter mattas av (Foto: Gian Mattia D'Alberto/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 25 juli 2024Publicerad: 25 juli 2024

Lyxkoncernen Kering ser intäkterna dyka och marknaden tvekar kring framtiden. Vad händer med Gucci och de andra lyxmärkena?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktierna i Kering, företaget bakom ikoniska lyxmärken som Gucci, Yves Saint Laurent och Bottega Veneta, rasade på torsdagen till sin lägsta nivå på sju år. 

Bakgrunden är en kraftig nedgång i intäkterna under första halvåret och en dyster prognos för resten av året. 

Efter att ha fallit med så mycket som 9 procent vid öppning, låg aktien senare på minus 7,1 procent vid 9:50-tiden i London.

Kraftig intäktsminskning 

CNBC rapporterar att intäkterna sjunkit med 11 procent under första halvåret 2024 jämfört med samma period förra året. 

Bolaget pekar på en avmattande marknad i de flesta regioner, med undantag för Japan.

I ett uttalande från företaget framgår det att “det skett en markant avmattning i Kina, medan trenderna i Nordamerika och Europa inte förbättrats avsevärt”.

ANNONS

Senaste nytt

Prognos

Medan intäkterna i Japan ökade med 22 procent, sjönk de i resten av Asien. 

ANNONS

Den globala osäkerheten och avmattningen i efterfrågan från lyxkonsumenter har fått Kering att förutspå att deras återkommande rörelseresultat kan falla med så mycket som 30 procent under andra halvåret 2024.

Gucci har det tuffast 

Inom Kering-koncernen har Gucci haft den tuffaste perioden, med en intäktsminskning på 18 procent under första halvåret. 

“Vi ser just nu inga konkreta tecken på att Gucci återhämtar sig”, säger lyxanalytikern Luca Solca.

Enligt Solca kommer konsumenternas mottagande av nya handväsklinjer som lanseras under andra halvåret att bli avgörande för märkets framtid.

Solca påpekar även att Kering tidigare hade en framgångsrik strategi som integrerade streetwear och lockade aspirerande konsumenter, men att denna trend nu har svalnat och att mellanklassen och de aspirerande konsumenterna har minskat sin konsumtion – en dubbelsmäll för varumärket.

Lyxmarknaden i gungning 

Kering är inte ensamma om att känna av den svala brisen på lyxmarknaden. 

Flera märken har stora problem, inte minst i Kina.

ANNONS

Världens största lyxgrupp, LVMH, rapporterade en lägre försäljning än väntat senast häromdagen.

Rapporten var dock inte lika dyster som Kerings. 

Om de nya produktlanseringarna inte slår väl ut kan företaget behöva vidta akuta åtgärder för att skydda sin lönsamhet. 

Läs också:

Aktier: Svaga rapporter får tech-fokuserade Wall Street att skälva. Dagens PS

Arnault förlorade 20 miljarder dollar rekordsnabbt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS