Bokföringstjänsten Bokio skulle alltid vara gratis, det trodde i alla fall användarna, som nu rasar mot bolaget för att det börjat ta betalt.
Gratis bokföringstjänst inte längre gratis
Mest läst i kategorin
Sedan starten för sex år sedan har bokföringstjänsten Bokio marknadsfört sin tjänst som gratis. Bolaget har erbjudit flera tjänster som bokföring, fakturering, support, AI-lösningar och molntjänster, och allt har lanserats som gratis.
Under 2019 gick Bokio ihop med Red Flag, som integrerades under Bokios varumärke. Målet var att utmana storbanker med tjänster som lösningar för löneutbetalningar, automatiska fakturor och företagskonton.
Utmana fler branscher
I slutet av förra året förklarade Bokios vd att bolaget gick in i en ny fas där de på allvar kan utmana fler branscher än bokföringsbranschen. Bokio erbjuder flera grundläggande tjänster gratis och tar betalt om kunderna vill lägga till extra funktioner.
Vid slutet av 2020 hade bolaget mer än 100 000 användare i Sverige och Storbritannien, men nu rasar användarna eftersom stora delar av den tjänst som tidigare varit gratis nu börjar kosta. Från Bokios gratistjänst har flera funktioner tagits bort och användarna är arga.
Inte gratis för alltid
Tjänster som tidigare listats under “gratis för alltid” kostar nu pengar och att denna förändring sker under sommaren gör inte saken bättre.
“För att kunna accelerera ytterligare samt driva upp tempot och skapa ännu bättre tjänster framgent behöver vi också ta betalt”, säger Bokios vd Viktor Stensson till Breakit.
Mer automation kostar pengar
Den enklaste typen av fakturering och bokföring kommer även fortsättningsvis vara gratis. Viktor Stensson säger till Breakit att användarna kan använda Bokio företagskonto med eget bankgironummer och kort de kan betala med och ta betalt genom och han menar att det egentligen är allt man behöver för att driva ett litet företag, men mer automation kostar.
“Att användare är upprörda i samband med en så pass stor förändring har vi så klart en förståelse för”, fortsätter han.
Kunde ha kommunicerat bättre
Enligt Viktor Stensson är det många som har nappat på det nya erbjudandet men han medger att bolaget kunde ha varit tydligare i sin kommunikation för ett par år sedan angående vad som faktiskt skulle vara gratis för alltid.
“Några användare har tolkat vår gamla kommunikation som att all funktionalitet vi hade på plats och har fortsatt förfina under flera år skulle vara gratis för evigt, vilket tyvärr inte är hållbart för ett bolag där den sagda funktionaliteten är hela grunden”, säger Viktor Stensson till Breakit.
Det senast kända räkenskapsåret omsatte Bokio 4,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på 10,8 miljoner kronor.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.