Att göra spel är ett drömjobb för många, fram tills den dag de får sparken. Vilket händer fler och fler i branschen just nu.
Göra spel – drömjobbet som blivit en mardröm
Mest läst i kategorin
Att slå sig in i dator- och tv-spelsbranschen har alltid varit svårt – som liknande branscher som sport, film och musik är det många som vill göra sin barndomshobby till en karriär.
Men för de som har lyckats ta sig in i branschen har det varit en drömtillvaro, tillväxten i industrin har skapat en konstant efterfrågan på kvalificerad personal. Fram tills det senaste året.
Förbi fjolårets rekord
Wall Street Journal rapporterar om hur drömjobbet blivit en mardröm för många när de blir uppsagda och inga nya jobb finns att hitta.
“Jag minns inte att det varit så här många uppsägningar under de 24 år som jag har täckt branschen”, säger Wedbush Securities analytiker Michael Pachter till WSJ.
Antalet uppsägningar 2024 i branschen är redan förbi de drygt 10 500 som sades upp 2023 – vilket då var ett rekordår.
Tidningen intervjuar Tarl Raney i Dallas, Texas, som blev uppsagd från “Fortnite”-utvecklaren Epic Games förra hösten. Han lyckades hitta ett nytt jobb hos en indieutvecklare, men blev uppsagd igen efter bara tre månader. Nu jagar han jobb igen.
“Luften gick ur mig när det hände en andra gång. Jag älskar den här branschen, men jag är orolig att det ska hända igen”, säger han till WSJ.
Senaste nytt
Anställde för mycket under pandemin
Precis som i andra tech-sektorer så har spelbolagen anställt för många under pandemin när allting såg så ljust ut för branschen. Men det finns också mer specifika problem för branschen, skriver WSJ. Produktions- och marknadsföringskostnaderna ökar i konkurrens med annan och ny teknologi, samtidigt som spelarnas beteende förändras – de spenderar allt mer av sin speltid på ett och samma spel som uppdateras kontinuerligt, istället för att göra klart ett spel och gå vidare till nästa.
Det har inneburit att många studios tvingats lägga ned, och till och med de allra största och mest framgångsrika bolagen har kapat kostnader ordentligt.
“Spelindustrins fokus har skiftat från att fokusera på tillväxt till lönsamhet och effektivitet”, säger Joost van Dreunen, professor vid New York Universitys Stern School of Business.
Läs även: Tungt för spelbranschen – tillväxtprognos sänks (Dagens PS)
Läs även: “Stockholm troligen den börs i världen med mest kunskap om spelaktier” (Dagens PS)
Läs även: Tech-förvaltarna: “Embracers viktigaste spel i år” (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.