Dagens PS

Google och Meta undersöks för kartellbildning

Google och Facebook granskas på nytt av EU-kommissionen, uppger TT. (Foto: TT)
Google och Facebook granskas på nytt av EU-kommissionen. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 11 mars 2022Publicerad: 11 mars 2022

Domstolar i EU och Storbritannien utreder om Google och Meta kan ha gjort sig skyldiga till kartellbildning. Samarbetet mellan de två techjättarna rör annonsmarknaden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt uppgifter ska det finnas ett informellt kontrakt mellan jättarna, kallat “Jedi Blue”, skriver Financial Times.

Samtidigt som utredningen pågår kan det också kan bli ny lagstiftning inom EU, ämnad för stora bolag som Google, Meta and Amazon.

Amerikanska techgrupper har kommit med lobbyinsatser i Washington och Bryssel för att försvara sina intressen, enligt Margrethe Vestager, chef för EU:s konkurrensenhet. Hon sager till Financial Times att:

”Det är andra än Google som agerar så här. Vad vi misstänker här är att det kan ha funnits en överenskommelse mellan Google och Facebook om att bara använda tjänster från Google, och inte dess konkurrenter. Det är ett stort problem.”

Google menar i sin tur att påståendet om avtalet ”Jedi Blue” inte ska stämma.

Kartellbildning kan ha varit omedveten

Bolag som man anser har brutit mot EU:s konkurrenslagstiftning kan få böta omkring 10 procent av sina globala vinster, men processerna kan ta flera år.

Meta uppger att det avtal man har med Google liknar avtal som man har med andra aktörer i liknande frågor.

En av de frågor som EU-kommissionen kommer att undersöka är om det enbart är Google som gör sig skyldigt till att bryta mot konkurrenslagstiftningen utan att Meta har känt till avtalets effekter på konkurrensen.

ANNONS

Det är andra gången på mindre än ett år som stora tech-företag undersöks för anklagelser om att bryta mot konkurrenslagstiftning. I juni förra året undersöktes Facebook i ett annat ärende.

Andrea Coscelli, chef för det brittiska konkurrensverket sager till Financial Times att verket är “oroliga för att Google kan ha gjort en överenskommelse med Meta om att sätta upp hinder i vägen för konkurrenter som tillhandahåller viktiga annonstjänster online till kunder”.

Google har 90 procent av annonsmarknaden för sökbara annonser och Meta har mer än hälften av skärmannonserna. Det uppfattas i sig som ett problem av olika konkurrensmyndigheter, som menar att andra aktörer inte längre kan tävla på lika villkor.

Läs också:

Myndighet tvingar Meta att sälja Giphy

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]