Domstolar i EU och Storbritannien utreder om Google och Meta kan ha gjort sig skyldiga till kartellbildning. Samarbetet mellan de två techjättarna rör annonsmarknaden.
Google och Meta undersöks för kartellbildning
Mest läst i kategorin
Enligt uppgifter ska det finnas ett informellt kontrakt mellan jättarna, kallat “Jedi Blue”, skriver Financial Times.
Samtidigt som utredningen pågår kan det också kan bli ny lagstiftning inom EU, ämnad för stora bolag som Google, Meta and Amazon.
Amerikanska techgrupper har kommit med lobbyinsatser i Washington och Bryssel för att försvara sina intressen, enligt Margrethe Vestager, chef för EU:s konkurrensenhet. Hon sager till Financial Times att:
”Det är andra än Google som agerar så här. Vad vi misstänker här är att det kan ha funnits en överenskommelse mellan Google och Facebook om att bara använda tjänster från Google, och inte dess konkurrenter. Det är ett stort problem.”
Google menar i sin tur att påståendet om avtalet ”Jedi Blue” inte ska stämma.
Kartellbildning kan ha varit omedveten
Bolag som man anser har brutit mot EU:s konkurrenslagstiftning kan få böta omkring 10 procent av sina globala vinster, men processerna kan ta flera år.
Meta uppger att det avtal man har med Google liknar avtal som man har med andra aktörer i liknande frågor.
En av de frågor som EU-kommissionen kommer att undersöka är om det enbart är Google som gör sig skyldigt till att bryta mot konkurrenslagstiftningen utan att Meta har känt till avtalets effekter på konkurrensen.
Det är andra gången på mindre än ett år som stora tech-företag undersöks för anklagelser om att bryta mot konkurrenslagstiftning. I juni förra året undersöktes Facebook i ett annat ärende.
Andrea Coscelli, chef för det brittiska konkurrensverket sager till Financial Times att verket är “oroliga för att Google kan ha gjort en överenskommelse med Meta om att sätta upp hinder i vägen för konkurrenter som tillhandahåller viktiga annonstjänster online till kunder”.
Google har 90 procent av annonsmarknaden för sökbara annonser och Meta har mer än hälften av skärmannonserna. Det uppfattas i sig som ett problem av olika konkurrensmyndigheter, som menar att andra aktörer inte längre kan tävla på lika villkor.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.