Dagens PS

Glöm vin och whisky: Här är dryckerna på allas läppar

Mexiko
Drinken Marguerita innehåller tequila (Foto: Pexels).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 11 okt. 2023Publicerad: 09 okt. 2023

I USA har öl och sprit från Mexiko tagit landets konsumenter med storm och mexikanska företag är otroligt heta på marknaden – av flera anledningar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tequila, Corona Extra, Modelo Especial och Don Julio.

Sedan början av 2000-talet har öl- och spritföretag från Mexiko plockat marknadsandelar i USA. Och sedan några år tillbaka dominerar flera mexikanska varumärken alkoholindustrin i landet, rapporterar CNBC.

Bara under 2023 ökade importerna av öl från Mexiko till USA med 10,6 procent, enligt forskningsföretaget Bump Williams Consulting.

Tequila från Mexiko slår whisky

Förra året gick spriterna tequila och mezcal om whisky och blev den näst snabbast växande spritkategorin efter intäkter och försäljningsvolym. Det visar en analys från branschorganisationen Distilled Spirits Council of the United States.

Enligt experter är tequila och mezcal snart på god väg att att gå om vodka som den snabbast växande spritkategorin sett till försäljningsvolym.

Därför är dryckerna från Mexico populära

Varför är mexikanska öl- och spritföretag blivit heta aktörer på marknaden just nu?

Enligt CNBC har det varit en 20 år lång process med smart marknadsföring, som skapat varumärkeskännedom bland amerikanska konsumenter.

ANNONS

Amerikanarna, som dricker allt mindre alkohol, är villiga att spendera sina pengar på premiummärken och drycker av högre kvalitet när de väl köper alkohol.

Den latinamerikanska kulturen har också fått ett starkare fotfäste runt om i världen på senare år, framför allt bland unga, något som också påverkat försäljningen.

Läs även:

Dissen: Här är drycken som inte övertygar

Drycken som drar ned LVMH

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]