Elbilsexplosionen fortgår. Det gör också behovet av de råvaror som man bygger batterier med. Miljontals elbilar är på gång och kommer att kräva processat material. Därför har företag som sysslar med batteriåtervinning framtiden för sig.
Framtiden ljus för batteriåtervinning
Mest läst i kategorin
Batteriåtervinning behövs när det blir allt dyrare att ta fram vissa material. Det gäller särskilt vissa ädelmetaller.Flera av batterikomponenterna är dock möjliga att återvinna, och allt fler betteritillverkare satsar på detta. Tanken är att göra batterimarknaden mer cirkulär.
“Vad som helst som kan göras för att återvinna material från använda batterier kommer att minska efterfrågan på nyutvunna resurser”, säger Sam Abuelsamid, analytiker på firman Guidehouse till Business Insider.
“Det är inte som med exempelvis plast, återvunna material från gamla batterier är minst lika bra som nyligen utvunna.”
Batteriåtervinning växande marknad
Fram till nyligen har det ändå inte funnits någon marknad för att återvinna batterier, eftersom det helt enkelt inte har funnits tillräckligt många batterier till elfordon som har nått slutet på sin livslängd. Men det håller snabbt på att förändras. Därför blir olika typer av verksamheter för batteriåtervinning alltmer intressanta.
I Europa har såväl Volkswagen som Northvolt verksamheter under uppbyggnad. USA är det framför allt fyra bolag som är intressanta.
Redwood Materials
Bolaget grundades av förra Tesla-chefen J B Straubel 2017. Man vill åstadkomma en cirkulär batteriproduktion genom batteriåtervinning. Råmaterial som litium, kobolt och nickel ur redan tillverkade batterier tas ur både gamla bilbatterier och annan elektronik som mobiltelefoner, laptops och elcyklar.
Redwood har i samarbete med Ford och Volvo nyligen startat ett återvinningsprogram i Kalifornien.
American Battery Technology Company
Företaget inriktar sig helt på den amerikanska marknaden och har utvecklat ett sätt att helt återvinna batterier, skriver Business Insider.
Företaget har tre huvudsakliga fokuserade områden: att återvinna dyrbar metall från använda batterier, att extrahera batterimetaller och att utveckla ny grön teknik. Dessutom prospekterar man för att leta nya resurser.
Li-cycle
Kanadensiskt bolag som opererar i Nordamerika, inklusive USA. Li-cycle arbetar också med att återvinna resurser ur litiumjonbatterier. Man samarbetar bland annat med Ultium Cells, samriskföretag mellan General Motors och LG. Tanken är då att Ultium ska använda restmaterialen från batterierna och göra nya material av dem. Bolaget börsintroducerades via SPAC 2021 till ett värde av 1,67 miljarder dollar. Därefter har värdet växt till 7,4 miljarder.
Retriev Technologies
Är en etablerad spelare inom batteriåtervinning och har arbetat med litiumbatterier de senaste 30 åren. Man har redan en verksamhet med batteriåtervinning för konsumenter och industrin, men det nya är återvinningen av batterier från hybrid- och elfordon, skriver Business Insider.
Läs också:
Beviljad återvinningsfabrik – ska bli störst på litiumjonbatterier
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.