Den danska rederijätten Maersk säger att fraktkrisen i Röda havet blir värre och resorna blir längre. Det innebär dyrare priser för oss alla.
Fraktkrisen i Röda havet blir värre enligt Maersk
Mest läst i kategorin
“Riskzonen har utökats, och attackerna når längre ut till havs”, skriver rederiet Maersk i en uppdaterad analys till sina kunder, enligt Reuters.
“Detta har tvingat våra fartyg att förlänga sin resa ytterligare, vilket resulterat i ytterligare tid och kostnader för att få din last till sin destination för tillfället.”
Tappat 15-20 procent kapacitet
Nu uppskattar bolaget att mellan 15 och 20 procent av fraktkapaciteten mellan Asien och Europa försvunnit på grund av de längre rensorna, samt att bara bränslekostnaderna stigit med 40 procent. Detta samtidigt som andra kostnader också ökar då personal och fartyg behöver vara ute längre till havs.
Det är inte bara Maersk – även tyska Hapag-Lloyd och andra bolag har helt slutat använda sig av de gamla rutterna.
“Attackerna i Röda havet och Adenbukten rör sig längre och längre ut i havet. Det är därför vi undviker detta område helt och hållet”, skriver Hapag-Lloyd i ett mejlsvar till Reuters.
Fraktkrisen påverkar hela ekonomin
Det översätts i dyrare fraktkostnader, vilket i sin tur påverkar hela ekonomin.
Vissa bolag, som Frankrikes CMA CGM, kör vissa rutter genom Röda havet fortfarande. Men då är de eskorterade av franska eller allierade krigsfartyg. Visserligen ingen direkt kostnad för fraktbolagen, men otroligt dyrt för skattebetalarna.
Ett annat problem är att de många rutterna kring Afrika nu gör att vissa hamnar är helt överbelastade, som Tanger i Marocko. Det skapar också nya flaskhalsar – och dyrare kostnader.
“Problemet är att du måste anlöpa hamnar som inte är slutdestinationen och att lasta om till mindre fartyg”, säger CMA CGM:s vd i en intervju med Le Monde.
Läs även: Svensk insats i Röda havet utvidgas (Dagens PS)
Läs även: Röda havet-konfliktens nya offer: din internetuppkoppling (Dagens PS)
Läs även: Oljemarknaden skakad av krisen i Röda havet – priserna för höga (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.