Apples marknadsandel i Kina för Iphone faller kraftigt precis som försäljningen. Vinnare är kinesiska Huawei som gjort en stark comeback med sin nya telefon.
Försäljningen av Iphone rasar i Kina – Huawei gör comeback
Mest läst i kategorin
Analysbolaget Counterpoint Research berättar på tisdagen att Apple tappat 24 procent av försäljningen för iPhone i Kina hittills i år, bland annat på grund av hård konkurrens från bolag som Huawei, Oppo, Vivo, och Xiaomi, rapporterar CNBC.
Mobiltelefonmarknaden som helhet i Kina har sjunkit med 7 procent i början av 2024, men det är Apple som tappar mest och flera inhemska bolag ökar i stället försäljningen.
Huawei har ökat sin marknadsandel till 16,5 procent under årets första sex veckor, upp från 9,4. Bolaget gjorde en oväntad debut med sin telefon Mate 60 Pro som patriotiskt omfamnats av många kineser och tagit marknadsandelar från Apple. Det amerikanska bolagets marknadsandel har fallit till 16 procent från 19 procent för ett år sedan, enligt Counterpoint Research.
Störst på mobiltelefonmarknaden i Kina är Vivo, som satsar på lågbudgettelefoner.
Apple-aktien har fallit 9 procent hittills i år, och bolaget har tappat titeln som världens största börsnoterade företag till konkurrenten Microsoft.
Läs även: Ödesår för Apple? Här är utmaningarna inför 2024 (Dagens PS)
Läs även: Huaweis comeback utmanar USA:s sanktioner (Dagens PS)
Läs även: Apple till attack mot Spotify efter miljardböter från EU (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.