Functional foods-bolaget Frill förvärvade nyligen startupen Bezzt genom en apportemission. Nu presenterar Frill sin nya tillväxtstrategi och bolaget är i allra högsta grad intresserade av fler förvärv.
Foodtech-utmanaren: Så ska vi växa
Mest läst i kategorin
I en intervju med Dagens PS berättar Frills nytillträdde styrelseordförande Peter Blom om bolagets nya tillväxtstrategi.
I nuläget har bolaget tre varumärken i portföljen, men Peter Blom ser dock stora möjligheter att skala upp tillväxten i bolaget.
Detta ska delvis åstadkommas genom att positionera upp de befintliga varumärkena och genom att utvidga produktportföljen. Men Peter Blom förklarar att den nya strategin också kommer att riktas mot att bygga upp verksamheten från grunden.
”Ambitionen är att Frill på kort tid ska ta marknadsandelar och det ska vi göra genom organisk tillväxt och med en förvärvsstrategi”, berättar han.
Se hela intervjun här
På jakt efter starka varumärken
Grogrunden i förvärvsstrategin är att identifiera starka varumärken som har potentialen att driva på tillväxt. Samtidigt påpekar Peter Blom att det finns många intressanta kandidater på marknaden som potentiellt kan köpas till lägre multiplar än vad Frill handlas för.
”Här kommer vi att vara väldigt opportunistiska, det viktigaste för vår del är att hitta ett bolag med rätt resurser och rätt personal som vill vara med på en resa och bygga detta bolag under kommande 18 till 36 månader”, förklarar han.
Beprövad tillväxtstrategi
Peter Blom har själv en bakgrund inom både konsumentprodukter och företagsbyggen präglade av en hög tillväxttakt – inte minst genom sin tidigare roll som vd på på den snabbväxande läkemedelsbolaget Karo Pharma.
Under sin tid på Karo Pharma levererade han en hög organisk tillväxt kombinerat med en förvärvsintensiv strategi – vilket till slut ledde till att EQT köpte ut bolaget från börsen för 6,3 miljarder kronor.
Nu vill Peter Blom göra samma resa med Frill och han bedömer att bolagen strategiskt påminner mycket om varandra.
”Det här min styrka och den organisation vi ska bygga upp – att hitta kombinationen att hela tiden växa och utveckla varumärken och hitta rätt förvärv”, förklarar han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.