Dagens PS

Fondförvaltare satsar på "historiskt billiga" fraktbolag

Fraktbolag
Fraktbolagen har attraktiva värderingar just nu, menar en fondförvaltare. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 28 dec. 2022Publicerad: 28 dec. 2022

Fraktbolagen har gått dåligt på börsen i år – men är nu attraktiva investeringar eftersom bolagen fortfarande kommer göra stora vinster, enligt en fondförvaltare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den schweiziska fondförvaltaren Pure Value Metrics CIO Richard-Mark Dodds säger till CNBC att många fraktbolag nu har attraktiva värderingar.

De europeiska rederierna AP Moeller Maersk och Hapag-Lloyd har tappat 30 procent på börsen i år. De asiatiska konkurrenterna Cosco Shipping och Evergreen Marine har tappat ännu mer, 46 respektive 54 procent.

“Vi gillar frakt eftersom, på basis av fritt kassaflöde, har några av dessa företag aldrig historiskt sett varit så billiga i förhållande till sitt nuvarande börsvärde”, säger Dodds, investeringschef på den schweiziska fondförvaltaren, till CNBC.

Priserna ned 80 procent

Dodds fond har aktier i AP Moeller Maersk och Hapag-Lloyd. Aktiekursernas fall kommer parallellt med ett 80-procentigt fall för fraktpriserna, från 11 100 dollar per container till 2 100 dollar per container enligt Freightos Global Container Freight Index.

Under pandemin gjorde rederierna helt otroliga vinster, då efterfrågan på frakt var mycket högre än tillgången och leveranskedjorna stördes av nedstängningar av både fabriker och hamnar. Sedan dess har som sagt både priserna och bolagens aktiekurser fallit. Priserna nu är i linje med vad de var före pandemin.

“Rederierna är i en mycket speciell situation där de har en mycket stark framtid, starka framtida kassaflöden, som kommer att falla men fortfarande kommer att hålla sig på höga nivåer”, säger Dodds.

Fraktbolag undviker nya investeringar

Han pekar också på en annan trend som kan driva upp vinsterna för bolagen – viljan att investera i nya fartyg är låg.

ANNONS

”Fartyg har dieselmotorer. Så ingen vill bygga fler av dem eftersom fartygsägarna inte är säkra på att de fortfarande kommer att kunna använda dem under hela sin 25-åriga livslängd”, säger Dodds.

“Att bygga någon annan typ av fartyg, som har en elmotor eller drivs av vätgas, kostar i princip dubbelt så mycket och kan inte bära lika mycket last”, säger han.

Läs även: Fraktpriser går ner – öppnar för flera börsbolag

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS