Dagens PS

Flera klassiska bilmärken vinstvarnar: "Kinesisk konkurrens"

Flera klassiska bilmärken tvingas nu skruva ned sina prognoser. Däribland Maserati (på bilden) vars ägare börsjätten Stellantis nu på måndagsmorgonen gick ut och vinstvarnade.
Flera klassiska bilmärken tvingas nu skruva ned sina prognoser. Däribland Maserati (på bilden) vars ägare börsjätten Stellantis nu på måndagsmorgonen gick ut och vinstvarnade. (Foto: Julia Nikinsohn/Ap/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 30 sep. 2024Publicerad: 30 sep. 2024

På tredje kvartalets sista handelsdag kom det in en drös vinstvarningar från några av världens största och mest klassiska bilmärken. Kina verkar vara ett genomgående tema för problemen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, FIAT, Jeep, Maserati, Opel och Peugeot. Det är bara några av bilmärkena som den europeiska börsjätten Stellantis äger.

“Försämring i globala industrin”

Det är med andra ord ingen liten sak när fordonsjätten nu på måndagsmorgonen går ut och skruvar ned sina prognoser för bilförsäljningen för resten av 2024.

”Försämringen i den globala industrin speglar en lägre marknadsprognos för 2024 än i början av perioden, samtidigt som konkurrensen har intensifierats på grund av både stigande utbud och ökad kinesisk konkurrens”, skriver Stellantis i en kommentar kring bilmärkenas problem.

Att försäljningen går trögt kanske dock inte kommer som någon jätteöverraskning med tanke på den tyska biljätten Volkswagens tuffa tid.

Vd Oliver Blume har senaste veckorna varit ute och talat om kris och risk för att 30 000 jobb kan försvinna från Wolkswagens industrier i Tyskland.

ANNONS

Senaste nytt

Marginalen problem för flera bilmärken

Men bilsektorns problem slutar inte där.

Även klassiska brittiska bilmärket Aston Martin kom med en vinstvarning innan börsöppningen på måndagen. Och även i det fallet anges Kina som ett problem, men snarare på leverans än konkurrssidan.

ANNONS

Såväl färre sålda bilar samt lägre marginal tror bolaget nu på för resten av 2024 rapporterar Di.

Stellantis skruvar också ned sina marginalprognoser.

“Den justerade rörelsemarginalen väntas nu bli 5,5-7,0 procent för 2024, jämfört med tidigare prognos om en “tvåsiffrig” marginal”, informerar bolaget.

Noterbart är att samtidigt som flera bilmärken nu kämpar internationellt så var Volvo cars (börskurs Volvo cars) den mest köpta aktien bland Avanzas kunder i september.

Intressant att följa om det blev ett lyckat bottenfiske eller tvärtom en riktigt usel börstajming i sektorn som uppenbart kämpar just nu.

Läs mer:

Här storsatsar Volvos “syster”: Ny fabrik för miljarder – Dagens PS

Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, finans och sparande på Dagens PS. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag med särskilt fokus på investeringstrender som påverkar breda grupper av sparare. Håller ett särskilt öga på snacket på finanstwitter.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]