En finansmäklarapp hyrde in en armé av influencers för att vilseleda investerare. Satsningen slutade dock inte enligt plan.
Finansmäklare i blåsväder – betalade influencers för att ljuga
Mest läst i kategorin
Finra är en amerikansk statligt stödd organisation som, övervakad av SEC, arbetar med att reglera publika mäklarfirmors agerande.
Nu har man slagit till mot mäklarappen M1 Finance.
Det är första gången Finra går till aktiv aktion mot ett företag för dess sätt att arbeta med påverkan på sociala medier och aktionen mot M1 Finance tros få en tydligt effekt som prejudikat.
”Särskilt kritiskt”
“Eftersom investerare i allt högre grad använder sociala medier för att informera sina ekonomiska beslut, är Finras regler för kommunikation med allmänheten särskilt kritiska”, skriver Finras vice vd och tillsynschef Bill St. Louis i ett pressmeddelande.
“Finra kommer att fortsätta att överväga om företag använder praxis och upprätthåller övervakningssystem som är rimligt utformade för att hantera riskerna relaterade till program för påverkan på sociala medier”.
Vilseledande
Det handlar i det här fallet om vilseledande investeringsråd på sociala medier.
Mäklarappen M1 Finance hyrde in 1 700 influencers med uppgift att få sociala medier att fyllas av de råd mäklaren ville få ut.
Dessutom ville M1 Finance att influerarna skulle publicera innehåll som gjorde reklam för företagets mäklarkonton.
Det var effektivt, enligt Finra. Från januari 2020 till april 2023 registrerade M1 Finance nästan 40 000 nya konton.
Betalt för varje kund
Varje influencer fick ett fast belopp för varje ny kund som registrerade sig hos mäklaren.
Finra påpekar att M1 Finance varken granskade eller godkände innehållet dess betalda influencers publicerade.
Det gjorde att vissa influencers, i ivern att tjäna pengar, publicerade helt felaktiga påståenden om M1 Finances villkor.
Dyrt till slut
Det slutade emellertid dyrt för M1 Finance.
Influencer-satsningen landade i böter på motsvarande 8,9 miljoner kronor.
Sociala medier har blivit enormt populärt i finansiell rådgivning, konstaterar Fortune.
En studie från 2023 visar att nästan 80 procent av millennials och senare generationer får sina finansråd från sociala medier.
Baksidan? En nyligen genomförd studie visar att nästan hälften av alla finansiella råd på Tiktok är vilseledande.
Läs även:
Shoppingberoende uppmanar influencers att shoppa mindre. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.