“Finansiellt skitsnack”, är föremål för forskning. Nu har forskare vid Linköpings universitet kommit fram till vilka som är lättast att lura för folk som ägnar sig åt finansiellt skitsnack.
"Finansiellt skitsnack": De är mest lättlurade
Mest läst i kategorin
Vilka är det då som löper störst risk att bli vilseledda? Det är unga män med högre inkomster som överskattar sina finansiella kunskaper, enligt forskarna i Linköping.
Skitsnack på svenska, eller engelskans bullshit, har sin egen teoretiska forskning, och intresset har ökat de senaste åren.
Obegriplig jargong och slogans
“Vi är intresserade av finansiellt beslutsfattande”, säger Gustav Tinghög, biträdande professor i nationalekonomi vid Linköpings universitet. Han är en av forskarna bakom studien, som publicerats i Journal of Behavioral and Experimental Finance.
“Just finansmarknaden och det som har med ekonomi att göra tycker många är svårbegripligt”, fortsätter han. “Det förekommer mycket och många till synes imponerande termer, jargonger, slogans som man inte alltid till fullo begriper”.
Senaste nytt
Finansiellt skitsnack – framgångsfaktor
Det forskarna tittat på är vilka förmågor som krävs för att upptäcka och särskilja skitsnack. Ofta handlar det om löst sammansatta ord som låter insiktsfulla och imponerande, men som egentligen inte betyder någonting. Det behöver inte vara osanningar, utan det kan handla om att kommunicera om ett ämne på missledande sätt.
“Förmågan att kunna identifiera och särskilja bullshit, men också förmågan att kunna producera bullshit är därför ofta viktiga framgångsfaktorer för individer i olika sammanhang. Inte minst i yrkeslivet” säger Gustav Tinghög.
Mätskala och enkät
Tillsammans med kollegorna Daniel Västfjäll, professor i psykologi, och Mario Kienzler, universitetslektor i industriell ekonomi, har Tinghög satt fokus på finansiell bullshit – budskap med ekonomiska termer som egentligen är “nonsens och trams”, enligt pressmeddelandet.
De har utvecklat en mätskala där personer bedömer meningsfullheten dels i finansiella nonsensmeningar, dels i citat från Nobelpristagare i ekonomi. Man har också genomfört enkäter, där drygt 1000 personer deltagit.
Överskattar egna kunskaper
Slutsatsen är att de som är särskilt sårbara för finansiellt skitsnack verkar vara unga män med hög inkomst som överskattar sina kunskaper i ekonomi. De som är bäst på att genomskåda skitsnacket är äldre kvinnor med lägre inkomst som inte överskattar sina kunskaper.
“Det är förstås ett övergripande resultat, vi ska inte måla upp att alla unga män faller för bullshit”, säger Gustav Tinglöv. “Men en rimlig tolkning är att män bli mer imponerade av finansiella påståenden.”
Läs även: Fula tricket som lurar svenska konsumenter
Läs även: Så rika är svenskarna – har över 29 000 miljarder
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.