Årets andra kvartal har visat sig vara en guldgruva för vinälskare. Trots fallande priser har handeln med exklusiva viner blomstrat, då köpare har utnyttjat tillfället att lägga vantarna på några riktiga kap.
Fina viner: Köpläge och världsrekord
Mest läst i kategorin
Enligt Wine Caps senaste rapport är marknaden för fina viner fortsatt en köparens marknad.
Under 2024 har vinmarknaden sett både en ökad handel – och några nya rekord.
Ökad handel
Trots att priserna på exklusiva viner har sjunkit, är handelsvolymerna högre än samma period förra året.
“Det verkar som att köpare har insett möjligheterna i en långsam marknad och passat på att köpa viner till förmånliga priser”, skriver man i rapporten.
Senaste nytt
Primeur-kampanjen levererar fynd
En del av dessa möjligheter kommer från årets primeur-kampanj, som bjöd på ett högkvalitativt gäng viner som enligt Wine Cap har “betydande potential för framtida prisökningar”.
Bland de mer anmärkningsvärda 2023-vinerna hittade vi bland annat Beychevelle, Cheval Blanc och First Growths’ Grand vins.
Andra delar av vinmarknaden hade det dock tuffare.
Bourgogne och Champagne såg båda prisnedgångar, med Liv-ex’s Burgundy 150 som föll med 3,9 procent och Champagne 50 som sjönk med 3,7 procent.
Rekord på auktioner
Sotheby’s auktion av Bourgogne-viner satte nya världsrekord och drog in 2 miljoner euro.
Auktionen, som hölls i Beaune, innehöll över 175 lotter från den taiwanesiska entreprenören Pierre Chens källare.
Bland de mest anmärkningsvärda försäljningarna fanns sex flaskor Chevalier Montrachet d’Auvenay 2009, som såldes för 106 250 euro.
Toppvinernas lysande kvartal
Bland de bästa vinerna detta kvartal sticker Château Léoville Las Cases 2016 ut med en imponerande uppgång på 19,4 procent, tätt följd av Château Angelus som ökade med 19,1 procent.
Domaine Bonneau du Martray Corton-Charlemagne Grand Cru 2020 från Bourgogne hade det också riktigt bra med en uppgång på 15,2 procent.
Gaja Barbaresco 2013 från Piemonte ökade i sin tur med 14,6 procent.
Utsikter för tredje kvartalet
Med sommarlugnet förväntas en tillfällig avmattning på marknaden, men många investeringsmöjligheter kvarstår.
Under hösten kommer La Place de Bordeaux-kampanjen att stå i centrum, med nya årgångar från globala producenter som Almaviva, Opus One och Solaia.
Denna expansion av marknaden för “New World wines” kan enligt rapporten driva upp priserna på sekundärmarknaden.
Läs också:
Rapportsäsong: Rapporter att bevaka från hängmattan. Dagens PS
Äntligen bevisat: Vinerna som gör oss lyckligare. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.